PDA

Bekijk Volledige Versie : vissen overwennen

ronneke
01-10-02, 19:51
Hallo ,
het volgende ik ben een beginner en nu lees ik bij veel vissen dat je ze rustig moet laten wennen aan het water door ze druppel gewijs het aquariumwater uit jou aquarium in aanraking te laten komen
door in tijd van bijv 4 uur het water uit de winkel te vervangen
maar het volgende hoe ziet zo iets er technisch gezien uit?
hoe breng je die druppels over van de ene naar de andere bak in de juiste snelheid?
bijv dank

Bjorn
01-10-02, 20:24
Hallo Ronneke,

Ik doe dat met een luchtslangetje en een kraantje.
En dan gewoon rustig laten druppelen.

marinus
02-10-02, 14:33
Helemaal met Bjorn eens!! ;D
Ik doe het namelijk op dezelfde manier je neem de woorden uit mijn mond! ;D ;D

Marinus.

Harry
02-10-02, 19:17
Hoi

Ik gebruik een luchtslangetje zonder kraantje.
Maak er een niet al te strakke knoop in en laat hem rustig druppelen, ongeveer een 25 tot 30 minuten
Daarna steeds wat sneller laten druppelen, ongeveer 15 minuten.
Als laatste nog tien minuten volop laten lopen.
Veel succes.

Harry

Jpilot
02-10-02, 20:51
Ik heb nooit geweten dat dat zo'n klus was. Laten jullie dat water in die zak druppelen of zetten jullie de vissen met het "verkochte" water in een bakje en dan rustig druppelen.

Harry
02-10-02, 21:03
Ik laat het druppelen in een bakje met het "gekochte" water (of in een schone emmer).
De inhoud van de emmer doe ik uiteindelijk niet in het aquarium; alleen de vis door deze te vangen.

Harry

Jan_C.
02-10-02, 23:29
Hai,

Waarom het transportwater wat met de vis mee komt niet in je bak doen?

Groet,

Jan

Pierre
03-10-02, 00:00
Je weet maar nooit, misschien gebruiken ze wel medicijnen.

Als ze kopersulfaat hebben gebruikt dan gaan jou koralen kapot ;)

Niet iedereen is daar jammer genoeg even eerlijk in.

Jan_C.
03-10-02, 00:15
Oké, zal ik het niet meer doen.

Jan

PaulMarine
03-10-02, 21:14
Je weet maar nooit, misschien gebruiken ze wel medicijnen.

Als ze kopersulfaat hebben gebruikt dan gaan jou koralen kapot ;)

Niet iedereen is daar jammer genoeg even eerlijk in.

Ik denk dat de gerenomeerde detailhandel zich dit niet kan veroorloven, daar zij hiervan moeten leven en... iedere klant is er een die hij graag weer terug ziet.
Ik ben van mening dat het vangen van vissen (met net of handen) bij het overzetten meer kans geeft op beschadiging van de slijmhuid en tengevolge hiervan een grotere kans op een aanval van parasieten of infecties.

groet Paul

04-10-02, 07:38
Ik heb meerdere malen, bij verschillende winkels, vissen mee gekregen, waar pas na zelf vragen er werd toegegeven dat de vissen behandeld zijn met een koperhoudend middel.
Volgens de verkoper altijd een hele lage dosis, en ze doen het eigenlijk nooit.

IK gooi mijn water dus weg. Heb gelukkig nog niet gehad dat ik hierdoor vissen beschadigde.

Groet,
Rob

Dave
04-10-02, 09:44
Als je bij een aquariumzaak de overlopen bekijkt en hier zie dat deze ook door de lagere dieren bakken heen gevoerd worden dan zou je je water rustig kunnen toevoegen in je aquarium.
Dit wil niet zeggen dat je dit altijd ongestraft kan doen.

Zodra een handelaar zijn bakken strikt gescheiden houd en filtert over verschillende kanalen dan zou ik heel voorzichtig zijn met vissen en water.
Ik persoonlijk koop daar geen vissen hooguit alleen wat lagere dieren.

Groeten Dave

Hans Schuurmans
04-10-02, 09:58
Je kunt ook op de kitranden letten. Bij gebruik van koper (ook in het verleden) zullen deze groen worden. Blauw is een indicatie voor het gebruik (ook in het verleden) van Methyleenblauw. Deze verkleuring wil dus niet zeggen dat er op dat moment koper of iets dergelijks gebruikt wordt maar wel dat het ooit (en misschien nu ook wel) in het systeem heeft gezeten. bovendien kun je het vaak ruiken als je een winkel waar medicatie wordt gebruikt binnen komt.
Pak anders twee witte (kofie) bekertjes. In de ene een beetje transportwater en in de ander een beetje aquariumwater, het kleurverschil kan je dan veel vertellen over het gebruik van medicatie.
Overigens wil het niet gebruiken van medicatie door de winkelier zeggen dat de dieren niet op medicatie hebben gezeten. Regelmatig worden de dieren tijdens de export en bij de importeur/groothandel op medicatie gezet.
Ik zou echter so wie so het transportwater niet mee het aquarium in gooien. Je weet nooit wat daar in zit aan naast medicatie ook ziektekiemen, nitraat, fosfaat enz. enz. Bovendien zal een vis tijdens het transport zijn ontlasting laten lopen (bij dokters zie je de vlokken voer vaak in de zak drijven) wat het aquarium allen maar belast (met ammoniak bv).
Het uitvangen, mits goed gedaan, hoeft geen probleem te zijn (bovendien hoe komen ze in de winkel uit de bak in het zakje?).

joe
05-10-02, 20:51
Als het is om de ziekte kiemen te vermijden is dat zowiezo al te laat denk ik dan want de vis kan al besmet zijn!