PDA

Bekijk Volledige Versie : onze start met zeewater

Pagina's : [1] 2 3 4 5

Jan Willem
31-01-04, 16:01
Eindelijk na vele jaren zoet water aquaria en veel lezen en luisteren is het dan zover, 1 van mijn zoetwaterbakken heeft plaats gemaakt voor een zeewater.

Daar staat hij dan, na veel tilwerk en wat passen en meten is de bak op zijn plaats gezet en waterpas afgesteld.

De maten van deze bak zijn lxdxh 160x80x60 (waterhoogte ongeveer 50)

Jan Willem
31-01-04, 16:09
Maar de kale bak heeft nog redelijk wat werk nodig om te kunnen starten.
Om goed te starten heb ik (tegen mijn natuur in) er de tijd voor genomen.
Ook na veel kijken, bezoeken en luisteren een keus gemaakt voor een handelaar die naar mijn mening eerlijk advies geeft en weet waar hij het over heeft.
(Dat is is in mijn geval Andre van Aqua Spijk geworden)
Dus begonnen met het het bestellen van de nodige zaken om de lege sump te vullen

Jan Willem
31-01-04, 16:12
;D Het goed plaatsen van de nodige PVC leidingen is een vak appart!
Maar met de hulp van mijn broer en wat nuchter nadenken kwamen we een heel eind.
(Is zo'n aquarium nog goed voor het onderhouden van familiebanden ook :P)

Jan Willem
31-01-04, 16:19
Dit was dan de eerste opzet, met de eertse apparatuur en de leidingen op zijn plaats.(later zijn er na de eerste zoetwater test nog wat aanpassingen geweest om het geluid te verminderen en de overcapaciteit van de opvoerpomp te compenseren)

Jan Willem
31-01-04, 16:24
Na enkele weken in de avonden en in het weekend te prutsen en testen werkte alles naar mijn mening naar behoren.
Het geluid was minimaal (60% minder dan de eerste test met veel slurp en bubbel geluid) Dus Andre kon het eerste (echte) zeewater brengen en wat (oud) levend steen om te starten. :D

Jan Willem
31-01-04, 16:29
Na een kleine twee weken worden de stenen langzaam bruin van de alg.
Er komt leven in de bak .

Jan Willem
31-01-04, 16:33
OP 26 Januari zag de bak er zo uit.
Intussen is de bak bijna totaal bruin geweest maar het neemt nu steeds meer af.
Het wachten is nu op het levend steen om de start verder door te zetten.(morgen !!!)

a&m
31-01-04, 18:46
:) Ziet er strak uit !!! Zal met een paar weken een hele mooie bak worden. Als het levend steen geplaatst is zal de zaak snel beginnen te groeien. Eerst nogmaals bruin, maar daarna zal het een lust voor het oog zijn. ::) en nog bedankt voor het vertrouwen.

Sander.R
31-01-04, 18:56
ziet er goed uit ! Jan :D

gr,
Sander

Bjorn-Almere
31-01-04, 20:20
Heel veel suc6 met het opstarten en je zult zien zodra het levendsteen in de bak zit het een feest wordt om naar te kijken.

vriendelijke groet

franky
31-01-04, 20:28
hoi jan willem
mooi hoor en profesioneel !!
profisiat voor andre (spijk) perfecte afwerking 8)
zonder kid randen ect !!!!!!!!!
heel mooi , succes met de opbouw ;)

Jan Willem
01-02-04, 00:04
Iedereen bedankt voor de ;D reacties.

Morgen nadat ik het levend steen heb uitgezocht en geplaatst (zal een leuke uitdaging worden ;)) zal ik meteen weer wat foto's nemen.

Natuurlijk ga ik iedereen op het forum op de hoogte houden van de voortgang!

zowel de ;D als de eventuele :'( berichten (dat laatste hoop ik zeer beperkt te houden)

Voor wie straks ook naar Spijk gaat, tot vanmiddag

Graeme
01-02-04, 11:23
Ziet er goed uit, ik hoop dat je er veel plezier mee hebt.

Jan Willem
01-02-04, 23:35
Vandaag hebben we in Spijk het levend steen uitgezocht.
Geloof me als ik zeg dat het woord levend hier goed tot zijn recht komt. ;D
Na een kleine twee uur naar huis om het steen in de bak te plaatsen.
Na wat passen en meten is hier het (nog wat troebele) resultaat

Jan Willem
02-02-04, 00:02
De bruine stukken steen is natuurlijk het oude steen wat 3 weken geleden al in de bak geplaatst is.
Ik verwacht dat de nieuwe steen ook snel deze kleur zal krijgen. ::)
Maar nu geeft het wel een grappig beeld.

a&m
02-02-04, 09:00
:D :D Mooi hoor!!!! De bak zal best snel helder worden omdat de goed werkende bacterieen er al zijn. Kijk maar eens wat er in de komende 16 dagen allemaal gaat gebeuren.
Wel als je het niet erg vind kom ik een paar stenen voor je op een andere plaats leggen ;D

Peter
02-02-04, 09:06
Hoi Jan Willem

Liggen alle stenen zomaar op de glasbodem ?

Mvg.

Peter

Jan Willem
02-02-04, 09:58
Ja peter ze liggen op de glasbodem.
Wel heb ik rekenig gehouden met scherpe kantjes en druk.
Ik heb nu zo veel verschillende metodes gehoord dat ik een keuze heb gemaakt voor direct.
(De druk van die steen onder water valt denk ik wel mee toch ???)

Dennis
02-02-04, 10:06
Blijft erg riskant, een steen is nooit "vlak" en de drukpunten zullen erg klein zijn kwa oppervlakte, dit samen met de "stapel" er bovenop maakt dit een soort russische roulette. Een redelijk hoog aantal kilogrammen per vierkante cm drukpunt dus.
Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren bij een kleine verschuiving of verzakking...

Denk maar eens aan een "ruiten tikker" voor in de auto, opdat alle kracht in het puntje gaat zitten hoef je maar een heel klein tikje te geven om een ruit te breken.

Degenen die het -waarschijnlijk vaak gemakshalve of uit onwetenheid- zonder bescherming doen nemen m.i. een aanzienlijk risico...

Minireef
02-02-04, 10:14
Hoi,

Het direct plaatsen van levend steen op glas is geen probleem, maar er zijn altijd mensen die het zekere voor het onzekere nemen.

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

Groet,
Minireef

Dennis
02-02-04, 10:21
Het direct plaatsen van levend steen op glas is geen probleem, maar er zijn altijd mensen die het zekere voor het onzekere nemen.

Bij een MINIRIF misschien niet...
Bij een normale bak ALTIJD een risico...
En als je het zekere voor het onzekere KAN nemen, waarom zou je dat dan nalaten?
Mocht de bodem WEL scheuren, dan zijn de gevolgen niet te overzien...

Ik zit op een massief betonnen vloer van 20cm "koud op de grond" en ik kan het voelen als de vuilniswagen de container oppikt een meter voor de deur...

Jan Willem
02-02-04, 10:34
Ga ik nu voor de zekerheid de verzekering bellen om de bak en alles erom heen even goed op te laten nemen in mijn verzekeringspakket

O, ja wat je op de foto's niet ziet is dat de glasplaat verkit zit op een Trespa plaat welke weer op een metalen draagconstructie ligt.
dus geheel onbeschermd is het volgens mij niet.

Jan Willem
02-02-04, 10:44
De bak (maar vooral alles eromheen) is nu goed verzekerd ;D
Waar het forum al niet goed voor is bijna vergeten de zoutwaterbak te melden bij de verzekering. ::)
Zou niet prettig zijn onverzekerd als de bak stuk zou gaan.

Jan Willem
04-02-04, 20:36
Nu 3 dagen na het inbrengen van het levend steen en een aantal aanpassingen door Andre :Dom het geheel wat meer diepte te geven draait alles al vrij redelijk. 8)
Er is zelfs al echt leven !! ;D

Jan Willem
04-02-04, 20:47
Net boven het midden een mooi oranje (roosje??) en rechts onder het midden een soort bloem achtig beestje met een groen hart.
Als je dichtbij komt schiet deze weg in de steen ::)(appart om dat te zien)
Verder beginnen er al wieren te groeien en neemt de kiezelalg nog steeds af, al had ik verwacht dat deze na de steen toevoeging zou gaan toenemen. (maar wat niet is ...............)

Jan Willem
04-02-04, 20:50
De opbouw van het steen ziet er zo veel beter uit (minder massief en fort achtig) :P Met dank aan Andre uit Spijk die mij een lesje stapelen heeft gegeven. 8)
Dus nog maar een overzichtje van de andere kant. ;) terwijl ik geduldig (probeer) te wachten tot de bak een paar weken gerijpt heeft.

Jan Willem
06-02-04, 00:02
Weer een dag verder en we zien steeds meer nieuw leven :D
Of het laat zich nu na een aantal dagen zien ::)

Jan Willem
06-02-04, 00:05
Ik weet zeker dat bovenstaande dieren eergisteren met de herinrichting nog niet te zien waren ???
Maar ze zijn van harte welkom

Jan Willem
06-02-04, 00:07
ook deze roos gaat langzaam groeien, volgens mij zijn er meer in de bak maar deze is toch het meest aanwezig.

Jan Willem
06-02-04, 00:09
Het kan zijn dat ik dingen zie die ik wil zien ;D maar het lijkt alsof hier ook nog wat leven in zit zou 8) zijn !!

Jan Willem
06-02-04, 00:12
Zoals op onderstaande foto te zien is de Kiezelalg tegen alle verwachting in nu echt bijna weg (ook nitriet meet ik niet meer )
Ik hoop dat het zo blijft

Jan Willem
06-02-04, 00:14
En nog even de techniek die alles draaiende moet houden

Jan Willem
06-02-04, 00:15
De potfilter filtert over kool (in iedergeval de eerste maand)
Dan kijk ik of dat ik hem zo nu en dan inzet.

franky
06-02-04, 00:42
hoiiiiiii jan willem !!
dat komt daar best in orde he ,,,,
nog veel succes gewenst
gr............

Jan Willem
06-02-04, 00:49
Ja Franky tot op heden gaat alles goed ;D
Maar het echte werk moet nog beginnen dit is pas de start he.
Zal u hulp vast in de toekomst nog nodig hebben.

Sander.R
06-02-04, 15:11
mooi hoor ook mooie opbouw.

gr,
Sander :D

Mefisto
06-02-04, 20:04
Hoi Jan Willem

Het is leuk om te zien dat je zo veel ervan geniet.
De ´roos´onderaan bladzijde 2 is een poliep van aardbeikoraal. Wij hebben ook zo eentje ´gekregen´ samen met ons levende steen. Na een paar dagen begon hij open te gaan en wij zijn begonnen hem te voeden. Snel is ie helemaal hersteld. Hopen dat het met jouw aardbeikoraal ook goed zal komen.

groetjes, Mefisto

Jan Willem
06-02-04, 21:01
Hoi mefisto,

Hoe groot was die aardbeikoraal toen jij hem begon te voeden?
Welk voedsel heb jij hem gegeven?

Groet;

Elvira & Jan Willem

theone
06-02-04, 22:49
zier er goed uit wel blijven updaten he

ik wil zien hoe het verder verloopt

hoeveel kilo steen (levend) heb je ingebracht?

vertel is wat meer over je techniek

verlichting enz

ad7x7
07-02-04, 09:07
ik ben weer jaloers ( 3 stukken gekocht met niks erop)

Jan Willem
07-02-04, 09:09
Hoi Theone,

Natuurlijk blijf ik updaten ;D eindelijk na al die maanden op dit forum neuzen kan ik zelf ook wat laten zien 8)

Wat heb ik nu staan/draaien:

De bak is 160x80x65 (waterhoogte ongeveer 50)
RVS onderstel met Trespa ombouw
Sump (voormalig bio) heeft ongeveer 200L aan boord.
De bak is gestart met 50 kilo " oud " levend steen en 100kg vers
Het water is zeewater (dus niet aangemaakt)

Apperatuur:

1x Turbo-Kalkreactor 2 (sluit ik vandaag aan hoop ik)
1x AquaCare Flotor (Eiwit afschuimer tot 2000 liter)
1x Oceanrunner 6500 opvoerpomp
4x Seltz L30 (1200 liter pu. )(waarvan 2 met Seltz roterende kop ?? liter pu.)
1x verwarming 350 watt (niet echt nodig maar toch)
3x 150 watt HQI
2x 80 Watt T5 blauw
3x digitale tijdklok (met 24 uur backup)

1x osmose apparaat (90 liter per dag)

Het water van de opvoerpomp word over de gehele bodem van de bak ingespoten doormiddel van 2 pijpen met gaatjes. de 4 L30 pompen hangen aan de achterwand (zoals te zien op de foto's)

De lampen branden 10,25 uur per dag (T5 10,25 HQI 9,75) de T5 gaat 15 min eerder aan en 15 min later uit.

Grt JW

Jan Willem
07-02-04, 09:12
ik ben weer jaloers ( 3 stukken gekocht met niks erop)

Misschien heb ik meer geluk gehad omdat ik 100kg had (4 boxen) ;)

En de hulp van Franky natuurlijk !! ;D

Dat laatste zal de doorslag hebben gegeven :P

Grt JW

Graeme
07-02-04, 09:24
Ik denk dat het aantal kilo's een rol speeld :P
Toen ik levend steen uitzocht zocht ik juist de stukken uit met veel algene en zo er op, hier zat ook wel leven op maar dit overleefde de ammoniac piek niet :(

Jan Willem: mooie opbouw, veel grotten en zo, zouden je vissen vast niet erg vinden

Graeme

Boarder
08-02-04, 00:00
Hoi Jan Willem,

je bak ziet er erg mooi uit. Gaat echt de goede kant op!

ik weet trouwens niet of je het weet, maar deze pagina laadt heel langzaam. Misschien zijn je fotobestandjes wel te groot. Maar goed verder vooral doorposten.

Gr. Boarder

Sander.R
08-02-04, 14:44
ik weet trouwens niet of je het weet, maar deze pagina laadt heel langzaam. Misschien zijn je fotobestandjes wel te groot. Maar goed verder vooral doorposten.

bij mij gaat het wel gewoon snel :)

misschien ligt het aan je internet verbinding.

gr,
Sander ;)

Jan Willem
08-02-04, 18:15
Hallo,

Hier zijn we weer met een update.
Zoals belooft zou ik de ;D maar ook de :'( zaken melden op het forum.

Gisteren met het instaleren van de kalkreaktor ben ik op mijn eerste echte :'( gestuit.
Tijdens het aansluiten en in werking stellen van der reactor ging er iets mis.
De reactor begon water te spuiten vanuit de luchtuitlaat en laat onze vloer (Marmer) hier nu net totaal niet tegen kunnen !! :(

Dus snel de stroom eraf en de boel opruimen voordat het de tegels aantast.
Dat ging prima maar...........

Ik was een van de basis regels "vergeten" namenlijk als je een luchtpomp gebruikt ALTIJD een trugslagventiel ertussen !
Ik had dus het idee (in 15 jaar nooit problemen met watertrugslag naar de pomp) die haal ik zo wel even.

FOUT !!! nadat de stroom eraf was liep het water de pomp in wat tot resultaat had dat toen de stroom weer aanging hij enorm begon te ratelen en pruttelen.
In een reflex pakte ik de pomp waarna een flinke tik het gevolg was en de stroom in het gehele huis wegviel. :o

Dus stekker van de pomp eruit en hoofdschakelaar weer aan.

Helaas was dit dus een hele dure luchtpomp 15 euro per minuut zo ongeveer.

Maar al snel vonden we de oorzaak van het waterbalet, er moest een slangetje op het ontluchtingsventiel aangesloten worden. Stond volgens mij niet in de gebruiksaanwijzing.
Nu draait alles gelukkig zo als het moet.

Grt JW

Jan Willem
08-02-04, 18:24
Hieronder de kalkreactor in zijn nieuwe kast.
(Bijna af, moet nog even pasgemaakt worden en voorzien worden van een likje verf)

De reactor draait nu 4 uur per dag:
14.15 aan 16.15 uit
17.15 aan 19.15 uit

Ook hebben we vandaag weer een aantal metingen verricht.

PH 7,70
Nitriet 0,00
Nitraat 1,75
Fosfaat +- 0,5
KH 9.20

Volgens mij gaat het zo de goede kant op ;D
Zodat ik over 2 weken de eerste dieren kan aanschaffen. 8)

Jan Willem
08-02-04, 18:29
En nog even een overzicht van de bak waar de groene alg nu zijn slag slaat (nog wel ;))
Ook voeg ik nu om de dag 10 druppels Phyto plankton toe.
Misschien dat de aardbei en evt. ander leven daar zijn voordeel me kan doen.

Grt JW

a&m
08-02-04, 19:13
:) Hoi Jan Willem

De ph meting lijkt me wat aan de lage kant. Kontoleer nog eens of je het goed hebt gedaan, en kijk voor de zekerheid naar de datum van het testje. Wat bij jou bak leuk is om te zien, het groen.
Zoals je ziet groeit er op je vulsteen en je glas veel groen. Op je levend steen is dit minder. Zolang je nog geen koralen hebt zullen hier wieren uit gaan groeien, met wat geluk in verschillende vormen en kleuren.
Het kan aan de foto liggen, maar belangrijk is dat de reactor recht staat.Doe de plankton voeding eens met 5 druppels in het begin,dat kun je als er dieren in komen nog verhogen.
Verder ziet het er goed uit.

;D ;D Jammer dat luchtpompen niet op water werken.

Jan Willem
08-02-04, 20:54
Hallo allemaal,

Even een antwoordt op de reacties. ;D
Eerst naar Andre.

Ik heb de ph test nogmaals gedaan en hij zit tussen de 7.7 en de 8.0 ik kan de kleur niet helemaal thuisbrengen.
(misschien dat men daarom ph meters heeft uitgevonden) ;)
De datum van het testsetje kon ik niet vinden.
Maar jij weet waar het vandaan komt, dus dat zit wel goed. 8) :P

Minireef,

De lange pijp die jij naast de CO2fles ziet hangen is de pijp waarin het water en het CO2 wordt ingelaten.
Wat lijkt op grote bellen, zijn in werkelijkheid kunststof dingen waar het water overheen loopt.
(zal wel iets met geluid en verdeling te maken hebben) ik heb geen idee, maar het werkt goed. ;D

Er zijn natuurlijk mensen die van mening zijn dat een kalkreactor zo vroeg in de opstart onzin is.
Ik kan deze mensen gelijk geven, dat hij nu nog niet noodzakelijk is.
Maar naar mijn mening maakt hij het leven voor mij en de bak een stuk aangenamer.
Omdat hij een aantal waarden in de bak stabiel en op juiste hoogte brengt.
Vandaar mijn keus om al direct deze aanschaf te doen. ::)

;DBlijf reageren dan wij houden wij jullie op de hoogte. ;D

Groet;

Elvira & Jan Willem