PDA

Bekijk Volledige Versie : Beginnersvtagen?

GlennD
05-08-02, 23:44
:-[ Hoi Allen,

Ik heb een aantal vragen over het zeewateraquarium.

- In hoeverre kan een aquarium met een biologisch * * * * * * * *filter+eiwitafschuimer volstaan voor vissen, levende steen, anemonnen? Zonder verdere technische apperaten

- Wat is de beste plaats voor een interne eiwitafschuimer en de juiste afstelling hiervan?

-Op welke mogelijkheden kan je de Ph- waarde ophoog krijgen als je al waterversen hebt geprobeerd?

- Kan je ook levende steen in een aquarium met overwegelijk vissen?

- Welke soort Tl kleur kan je het best gebruiken?

Alvast hartelijke dank,

Glenn

Atol
06-08-02, 01:24
Glenn,
je trekt nogal een vat aan vragen open... Maar goed, daar ben je beginner voor.

- In hoeverre kan een aquarium met een biologisch filter+eiwitafschuimer volstaan voor vissen, levende steen, anemonnen? Zonder verdere technische apperaten

Ik weet niet meteen wat je bedoelt met 'verdere technische apparaten', maar het antwoord daarop is kort maar krachtig: 'goed'. Je doet er echter goed aan om je eerst een beeld te vormen van het soort aquarium dat je wilt gaan houden. Een bak met alleen vissen? Een traditioneel combinatieaquarium met voornamelijk zachte koralen en enkele visjes? Een echt rifaquarium met rifbouwende steenkoralen en vissen? Een speciaalaquarium met één of enkele anemonen en bijbehorende/daarvoor geschikte vissen?
enz., enz.
Het is de beginnende enthousiasteling absoluut vergeven dat hij/zij nog niet weet dat je niet zo maar klakkeloos vanalles bij elkaar kunt houden, dus je zult eerst moeten kiezen!

- Wat is de beste plaats voor een interne eiwitafschuimer en de juiste afstelling hiervan? Interne afschuimers hebben zelden de gewenste/benodigde capaciteit. Verder is hierop geen antwoord te geven zonder te weten hoe groot het aquarium zou moeten worden en welke bezetting wordt nagestreefd.

- Op welke mogelijkheden kan je de Ph- waarde ophoog krijgen als je al waterversen hebt geprobeerd?Dit vraagt om veel meer informatie. Zijn er dieren doodgegaan? Hoe en wanneer (uur van de dag) is de pH gemeten? Waar bestaat de bezetting van het aquarium uit? en ga zo maar door...

- Kan je ook levende steen in een aquarium met overwegelijk vissen? Levend steen toepassen in een aquarium met overwegend vissen is absoluut niet verkeerd, integendeel. Het is wellicht net zo belangrijk als in een bak met vissen en ongewervelden. Het levend steen stabiliseerd het aquariummilieu. Onder andere door het in toom houden van van nitraatwaardes.

- Welke soort Tl kleur kan je het best gebruiken? Goede resultaten worden bereikt met Osram kleur 11 (daglicht/lumilux) en Osram kleur 67 (blauw). Bij voorkeur 1:1 (dus net zoveel daglicht als blauwe lampen). Gebruik daarnaast witte kunststof reflectoren voor een hogere lichtopbrengst en plaats zoveel mogelijk lampen over de breedte/diepte van de bak.

gr's
Arno

Maya
06-08-02, 15:47
Hoi,

een hele goede tip,  ga effe naar:
http://home-1.tiscali.nl/~atol/ordrinfo.htm
en bestel daar het boek:    "Verzorging en techniek"

Voor bijna alle vragen die je in de toekomst en nu al hebt zullen kan je in dat boek een antwoord vinden.
Dit boek is in het nederlands geschreven wat het opzich weer wat makkelijker maakt voor diegene die niet zo goed zijn in Engels, Frans of Duits...

je kan ook zelf een keertje het forum door spitten en dan zal je zien dat hier ook veel van je vragen al eerder gesteld zijn...je kan ook de link "ZOEK"gebruiken
je vult bv. stille overloop in, vervolgens vul je helemaal onderaan 350 dagen in en je laat de machine zoeken...je zult versteld staan wat die allemaal vindt voor je...

groetjes & alvast heel veel succes en geduld toegewenst met je nieuwe hobby

Maya

groetjes
Maya

GlennD
06-08-02, 17:58
:-[ Hoi Allen,

Ik heb een aantal vragen over het zeewateraquarium.

- In hoeverre kan een aquarium met een biologisch * * * * * * * *filter+eiwitafschuimer volstaan voor vissen, levende steen, anemonnen? Zonder verdere technische apperaten

- Wat is de beste plaats voor een interne eiwitafschuimer en de juiste afstelling hiervan?

-Op welke mogelijkheden kan je de Ph- waarde ophoog krijgen als je al waterversen hebt geprobeerd?

- Kan je ook levende steen in een aquarium met overwegelijk vissen?

- Welke soort Tl kleur kan je het best gebruiken?

Alvast hartelijke dank,

Glenn

Hoi Arno,

Nog bedankt voor het snel reageren ! ;)

Het volgende;
Ik wil mijn aquarium gaan samenstellen uit levende steen, 2 treurband-anemoonvisjes, 1 madarijn pitvis. vuurvisje.

Is dit een goeie samenstellng om mee te beginnen?

Ik heb nu mijn eiwitafschuimer voor mijn biologisch filter geplaats. Het bekende donker vetlaagje en geurtjes komen niet voor! Kan ik hieruit halen dat mijn biologisch filter goed werkt?

Mijn Ph-waarde blijft op 7,9 hangen. licht uit 24:00 ph=7,8; licht aan 13:00 ph=7,9: 15:00 ph=7,9.
Om deze omhoog te krijgen heb ik het volgende geprobeerd;
Waterverversen,dit osmose water komt bij een aqariumspeciaalzaak vandaan en geeft wel de goeie ph waarde.

Ph/Kh + toegevoegd deze brengen de ph waarde omlaag !

Calcium Liquid marine van HS toegevoegd ook deze brengt mijn pH omlaag.

Om mijn bak te laten rijpen heb ik een black molly gebruikt en deze zwemt al 3 mnd in de bak.

Met vrgrt:
Glenn