PDA

Bekijk Volledige Versie : Kweken

16-09-02, 17:39
Wie heeft er ervaring met het kweken van Kauderni's (met of zonder zeeegel) en (drieband) annemoonvisjes (met of zonder annemoon). Wat moet je hiervoor doen of zijn het meer toevaltreffers ???. Heb je ze dan als stel of meer in groepen en vormen ze zelf een stel ???

Tom
16-09-02, 18:21
hoi
ik ben zelf al even bezig met aquarias, maar met het kweken van vissen, daar ben ik nu nog niet zo lang mee bezig. daar ik in een heel korte tijd veel heb geleerd over het kweken zal ik hier mijn gedachte zetten ;D, die voor iemand anders compleet verkeerd kan zijn, maar heb er mooie resultaten mee gehaald op het vlak van de visjes die jij nu noemt. ;)

1)de kaudernis

de kaudernis vormen meestal als ze jong zijn een koppel. dus als je een koppeltje wilt zul je 2 kleine diertjes moeten kopen. eer ze helemaal groot zijn is 1 koppel ook 1 koppel en dat blijft zo. als je bv 2 volwassen mannetjes bij elkaar zet dan zul je het resultaat wel zien. als je bak groot genoeg is kun jemeerdere koppels houden deze zullen elk een terretorium opzetten en ieder in zen terretorium blijven, dus het beste is voor een gewoone rifbak 1 koppel. de bevruchting van deze dieren heb ik wonder bij wonder zelf mogen meemaken, in mijn geval gebeurde dit in de zee-egel. het vrouwtje legde eitjes die het mannetje bevruchte en in zen mond nam. de eerste dagen had het mannetje nog geen dikke krop en at het zelfs nog vlot mysis. pas na enkele dagen bijna een week werd de krop dikker. na 19/23 dagen is de krop op zen hoogtepunt, aangezien dat de jongen volgroeid zijn en ze alle (tot23) in de bek zitten kun je je voorstellen dat dit een enorme bek is. deze k omt dan ook een beetje opentestaan. de jongen waar ik mee heb gekweelt met iemand hadden de beschikking over meerdere egels. deze worden daar normaal in uitgespuugd omdat dan de jongen veilug zijn. maar eens de kaudernis merken dat er geen gevaar is en bv alleen in de bak zitten zullen ze de jongen gewoon uitspuwen in het water, waar het vrouwtje dik van zal profiteren. deze zal de jongen met veel plezier op eten. nu in een gewoone rifbak worden de jongen dan normaal in zon zee-egel gespuwt. maar omdat de egels waarmee zij samen leven nogal groot en pijnlijk (eigen ervaring) kunnen zijn zijn ze niet echt geschikt voor in een rifbak. soms kruipen de jongen dan wel eens in een acropora of ander iets waarin ze zich veilig voelen. dit kun je ook zelf creeëren door bv caulerpa of een zelgemaakte nep zee-egel. een gewone borstel met harde stekels kan ook goed zijn. dit moet ik zelf nog testen maar als de jongen daarin zitten zul je ze er makkelijker uitkrijgen dan dat ze in zon zee-egel zitten!! eens je de jonge hebt kun je ze het beste apart zetten, in een klinisch schoon bakje. dit geeft de beste resultaten(bidsprinkhaankreeften en borstelwormen zijn zeer gevaarlijk voor deze diertjes) in het bakje leg je wat caulerpa. zorg dat de diertjes genoeg zwemruimte hebben en dat ze genoeg eten hebben. ze zouden dus meestal een dikke roze buik moeten hebben. het voer voor deze diertjes is al direkt levende artemia. deze kun je het best eerst verrijken met plankton. ook kunnen bosmieden gevoerd worden als ze al wat groter zijn. hevel de kweekbak regelmatig af dat er niet veel vuil kan komen. als de jonkies nog groter zijn kun je ze krill geven hier zullen ze eerst mee spelen maar na een tijd zullen ze het zien als voedsel.

2) de anemoonvisjes

anemoonvisjes kunnen zker zonder anemoon gekweekt worden. meestal is het wachten op een koppel wat moeilijker. niet elke vis vormt een koppel, er zal er altijd 1 mannelijk en vrouwlijk zijn maar dit zegt niets. eer ze een koppel zijn zal het allemaal rap gaan. op een dag zul jij je diertjes voeren en met je hand in het water komen, en dan komen plots je lieve visjes die nooit iets dedenjouw bijten!! dit zegt genoeg ofwel verdedigenze hun anemoon die ze niet hebben of ze hebben eitjes. de eitjes kunnen op een steen worden afgelegd maar ook op het glas. je kunt de eitjes weghalen en zelf uitbroeden maardaar voor heb je wel wat kennis voor nodig. ze moeten dan immers in een speciale bak waar de eitjes zeer rustig gevoerd en belucht moeten worden. de jongen komen meestal uit na zo 8 dagen. nu zijn het nog hele kleine larfjes die enorm stress gevoelig zijn. het beste is ze de eertse 4 dagen met rust laten een beetje eten geven en dat is al de eerste dagen hoeven ze zelfs nog geen eten te hebben. ze hebben dan nog genoeg van hun dooierzak. nu kun je ze het best voeden met brachionus en plankton. zet de larven heel rustig met bijna geen waterbeweging. de eerste keer zul je je jongen waarschijnlijk verliezen aangezien dit redelijk moeilijk is om deze groot de brengen.

groetjes
tom

Peter
17-09-02, 03:29
Wie heeft er ervaring met het kweken van Kauderni's (met of zonder zeeegel)

Kijk hiervoor op mijn website onder ervaringsberichten - nakweek

19-09-02, 23:47
Tom hartstikke bedankt voor je uitgebreide info. Maar in een gewoon rifbak wordt het dus moeilijk ze groot te krijgen. Welke soort 3 bands anemoonvisjes waren dit Percula's, bruine anemoon, Clarcki (2 bands) of vuurkooltje anemoonvis (1 band) of welk van de 14 andere vrij vaak in de handel zijnde anemoonvisjes.

Wel heb ik ervaring met blauwe juffers, maar die eten hun eieren zelf op, dus daar zie je niks anders dan een paar eitjes waar je vervolgens niks van terugziet,

Jens
20-09-02, 15:47
Zeg Tom,
Welke zee-egels leven samen met de Kauderni (of omgekeerd ?). Mijn vrouw vindt dit zo'n mooie vissen, dat ik de aankoop van een paartje overweeg. Ik heb trouwens op dit ogenblik 2 egels in mijn bak zitten. Ze zijn 3 jaar oud en hebben al behoorlijke afmetingen bereikt. Inderdaad, je kan ze eigenlijk niet controlleren: ze vreten alle algen af van de stenen en van het glas en hebben te grote stekels om ze te grijpen. Maar zolang ze mijn "gras maaien", mogen ze blijven want toch wel mooi en altijd een blikvanger voor gasten. Ze zijn zwart, hebben kleine blauwe stippen die mooi irridisceren, en zijn zo'n 7-8 cm diameter met stekels van ruim 10 cm. Ik ben erg gefascineerd door die symbiose en kan Kauderni's misschien toch een min of meer natuurlijke habitat aanbieden? Of niet?
Groeten, Jens.

Tom
21-09-02, 09:00
hoi
de efels die jij hebt jens lijken mij de juiste te zijn. het zijn inderdad zwarte egels met in het midden een zoort van uitlaat (oranje) dat op een oog lijkt. en ze hebben oook blauwe stopjes(niet altijd goed zichtbaar). de stekels zijn 10 cm lang maar de jonkies waar ik mee heb gewerkt zaten in een egel met stekels van wel bijna 20 of nog meer cm!!. let wel op want deze zijn giftig, je zult er niet aan dood gaan maar een week een opgezwollen hand is al snel gebeurd(het doet pijn kan ik je zelf zeggen :-[. als je echt de kauderni wilt laten leven zoals in de natuur moet je ook een deel caulepa hebben in de bak. aangezien dit in de natuur zeer snel groeit en het rapper gaat dat egels het eten gaat het daar goed, maar dit voor in onze rifbak dat zal moeilijker zijn. maar als je een goed koppel hebt zul je zeker jongen krijgen ook zonder zee-egel. de anemoonvisjes waren de occelaris en de clarkiis de clarkiis zonder anemoon en de occelarissen met anemoon maar die laatste was van een andere goede kweker die mooie dingen kweekt!!!.
hoop dat dit gfenoeg voor je is anders vraag je het maar
groetjes
tom

21-09-02, 15:52
Voor zover ik weet komt haast alleen de 'Spine Urchin'
Echinotrix diadema in aanmerking.
Als je op Google zoekt naar kauderni of Pteragon
vind je 800 sites, ook over kweken van...
Succes, Willem.

21-09-02, 21:41
Tom (of anderen) heb jij niet jonge accelaris (perculas) over welke je te koop wil aanbieden. Mijn laatste perculas zijn denk ik alweer een jaar dood (toevallig nadat de tapijtanemoon verdween, want dat heeft niks met elkaar te maken. Een anemoonvisje kan prima zonder anemoon.

Tom
21-09-02, 22:09
hoi
in de winkel waar ik werk (noem geen naam) daar zitten nu 32 kleine anemoonvisjes nakweek (occelaris) ik denk dat ze bijna weg mogen moeten noch enkel wennen aan diepvries.
groetjes
tom

als je het adres wil stuur dan maar een berichtje
bye bye

03-10-02, 18:05
Beste Tom

Je mag toch wel zeggen in welke plaats het is, de rest kan ik dan wel vinden (of het moet een plaats zijn waar meer zeewaters zitten).

Hoe is het thans met deze (en zijn er ook opercularis, met zwarte band ??)

Pierre
03-10-02, 21:01
een occelaris kan alleen maar zwarte band karate hebben, anders heten ze percula ;D

03-10-02, 21:18
Tom zit in Putte (onder Bergen op zoom) en werkt bij Marine Water Systems, maar dat weet iedereen.
Ik wel tenminste.
Die kweekjes zitten gewoon in de winkel, erg leuk.
Moet je echt eens gaan kijken.

03-10-02, 22:41
Dank je voor je reactie Willem.

Met Pierre ben ik het niet eens. Tot zover in het boek 500 antwoorden op vragen van Nick Dakin staat bij zeeanemonen een plaatje van een Amphiprion Opercularis met de zwarte band en bij de anemoonvissen staat een plaatje van een Amphiprion Occelaris maar de heeft geen zwarte band. Volgens mij is de populaire naam Percula (maar dit laatste heb ik niet uit boeken). Voor alle duidelijkheid wil ik het liefst een met de 1e dan (dus zwarte band).

Tom
05-10-02, 20:13
hoi
de anemoonvisjes hebben nu noch geen zwarte aftekening dat komt omdat alle jonge bijna noch geen zwart hebben dermate dat ze ouder worden krijgen ze meer zwart. de anemoonvisjes mogen nu weg maar noch niet echt met grote vissen dus het beste is dat je noch effe wacht.
groetjes
tom

09-10-02, 22:17
Helaas Tom zit je een pokke eind weg, maar als ik weer eens op reis ga zal ik zeker bij je langskomen.