Bekijk Volledige Versie : reefstar test : Asper
Mare Nostrum
17-09-06, 19:51
In dit deeltje zien we graag de bevindingen van "Asper" verschijnen.
Veel succes,
Karl
In dit deeltje zien we graag de bevindingen van "Asper" verschijnen.
Veel succes,
Karl
dank u Karl
eerst totaalbeelden, het is zoals je kan zien een doorkijkbak (180*80*65)
beelden voorzijde
enkele stukken, sommige gaan wekelijks gevolgd worden, blaasjes en hamertjes niet
De kleuren zijn nog een beetje vaal (bv. montipora ziet bruin maar heeft rode toppen), ik moet nog wennen aan de nieuwe camera :o
Enorm veel instelmogelijkheden (ik weet niet of ik daar:) of:mad: moet om zijn)
Bak is opgestart eind 2005.
De drie grote leders en blaasjes komen van bij Spike, nog geen spijt van gehad Spike?
Toevoegingen: af en toe eens zoo en fyto van tropic marin en amino's van Karl.
Zoo stop ik vanaf nu dus.
Wat er wel gelijktijdig zal veranderen met deze test is het installeren van een kalkreactor, biocalcium alleen lukt niet meer, de kalkalgen worden wit zoals je kan zien aan de voet van de harlekijngarnaal. Ik weet niet of dit de test zal beinvloeden.
Het klinkt misschien een beetje bot van me, maar als ik de kleuren van jouw koralen zo zie (de sps) dan zou ik dit experiment gewoon even laten zitten.
Je koralen staan er verder prachtig bij en naar mijn idee draait je bak heel goed. Mijn vraag is dan waarom je zou willen meedoen aan dit experiment?
De bruine kleur van je koralen is in ieder geval zeker niet te wijten aan een voedseltekort....(er is eerder een voedsel) En toch ga je nu nog meer voeding inbrengen?!
Groeten, Cees
Het klinkt misschien een beetje bot van me, maar als ik de kleuren van jouw koralen zo zie (de sps) dan zou ik dit experiment gewoon even laten zitten.
Je koralen staan er verder prachtig bij en naar mijn idee draait je bak heel goed. Mijn vraag is dan waarom je zou willen meedoen aan dit experiment?
De bruine kleur van je koralen is in ieder geval zeker niet te wijten aan een voedseltekort....(er is eerder een voedsel) En toch ga je nu nog meer voeding inbrengen?!
Groeten, CeesWe reizen om te leren, het is de bedoeling om zowel groei maar vooral kleur te induceren.
Ik hoop dat deze voeding optimaler benut zal worden door de koralen ipv afval te veroorzaken.
Er kan wel een beetje voeding bij, NO3: 0-1 en PO4: 0
Het bruin ligt momenteel eerder aan de camera, reeël meer kleur maar ik krijg het niet op foto.
eerste vaststelling, het is hetzelfde klotedruppelding als bij de amino's. Probeer er maar eens 10 gelijke druppels uit te krijgen.
tweede vaststelling, op het eind van de dag veel meer luchtblaasjes op het steen dan voorheen. Ben ik de cyano's aan het voederen samen met de koralen?
Volgende keer hopelijk beter nieuws.
Mare Nostrum
26-09-06, 20:24
David,
ik vraag even raad aan de mensen van Reefstar zelf. Kan een paar dagen duren want die zijn in het buitenland voor de moment...
Alvast hartelijk dank voor je eerlijke bevindingen, dit was de bedoeling van het opzet!
Groeten,
Karl
*ReefStar*
26-09-06, 22:14
Hallo zusammen,
es währe toll wenn uns jemand bei der Übersetzung helfen könnte denn unser Niederländisch läst sehr zu wünschen übrig ;)
Wir lesen jeden Tag hier und können leider nicht genau feststellen ob unsere hilfe gebraucht wir.
Aber einmal zu dem Tropfer:
Sollte es zu Problemen kommen mit dem Tropfer dann bitte die Flasche vor dem Dosieren leicht von unten gegenklopfen (der Verschluss sollte dabei nach oben zeigen) damit die Restflüssigkeit am Tropfer entweichen kann!
Gruß Udo
Mare Nostrum
27-09-06, 18:15
Hoi,
the trouble that David has, seems to be that he seems to be feeding his cyano bacteria aswell. He has more "air bulbs" than he used he have...
Oh and he's not happy with the dosing system off the bottle... Same problem as with the amino bottles... very difficult to dose...
Greetings,
Karl
*ReefStar*
27-09-06, 21:50
Hallo zusammen,
Durch die Zugabe vom Korallenfutter entstehen im Normalfall keine Cyano Bakterien. Wenn diese im Aquarium jedoch vorher schon aufgetreten sind währe es theoretisch möglich das man diese auch füttert. Jedoch ist bei unseren Versuchen dies noch nicht aufgetreten. Eine Testperson hatte uns berichtet das schon vorhandene Cyano Bakterien eine Woche nach der Zugabe des Korallenfutters verschwunden wahren. Jedoch konnten wir nicht eindeutig nachweisen das es sich überhaupt um Cyanos oder um rote Schmieralgen gehandelt hat.
Auf jeden Fall ist das ein Interessante Beobachtung von Asber. Wir bitten darum die Dosis trotzdem für eine Woche weiter so zu geben und zu beobachten wie es sich weiter entwickelt. Ausgeschlossen ist natürlich der Fall daß die Cyanos sich zu schnell Vermehren!!!!
Außerdem währe es Toll wenn Asper uns kurz mitteilt welche Technik (Abschäumer, Biofilter, Nitratfilter ect...) im Aquarium verwendet wird bzw wie die Wasserwerte sind. Auch das Dekorationsmaterial sowie Bodengrund währe Interessant.
@Karl,
das Problem mit dem Dosiersystem ist uns schon länger bekannt und wir Arbeiten daran. Als die Aminos auf den Markt gekommen sind hatten wir uns für diese Variante entschieden da man keine weiteren hilfsmittel für die Dosierung mehr benötigt. Man hat immer das Risiko der Verunreinigung der Aminos sobald etwas Aquarienwasser an die Pipette galangt!
Aber wie schon geschrieben "wir Arbeiten daran:) )
überhaupt um Cyanos oder um rote Schmieralgen gehandelt hatweet ik ook niet, is voor mij één pot nat
wenn Asper uns kurz mitteilt welche Technik (Abschäumer, Biofilter, Nitratfilter ect...) AMbaby 5000; nitraat/biofilter is er niet
wie die Wasserwerte sind.NO3: 0-1 PO4:0 Ca:480 PH 7.8-8 KH 6
Auch das Dekorationsmaterial sowie Bodengrund währe Interessant
Geen bodemmateriaal tenzij detritus dat ook is :D
Ik doe natuurlijk nog eventjes verder, wie niet waagt blijft m**gd.
Wat ik wel zie is dat de poliepen duidelijker zichtbaar worden.
Succes aan de tolk
Mare Nostrum
27-09-06, 22:15
David,
ik ga ook niet alles vertalen hé...
Tof dat er van de Reefstar mensen zo snel een duidelijk antwoord kwam !!
@Reefstar : Thanks for the answer !!
Greetings,
Karl
foto's na 1 week (eind week 38)
laatste,
Ik ga proberen iedere week deze stukken van ongeveer dezelfde positie te fotograferen.
Zelf zie ik nog weinig verschil.
nano-bryan
01-10-06, 20:37
kzie op het laatste stuk wel een verschil hoor vergelijk het maar met de foto die je eerder hebt gepost je ziet duidelijk een verschil zet ander eens de foto's achterelkaar dan zie je het nog beter. ;)
kzie op het laatste stuk wel een verschil hoor vergelijk het maar met de foto die je eerder hebt gepost je ziet duidelijk een verschil zet ander eens de foto's achterelkaar dan zie je het nog beter. ;)
Ik ben van plan om na 8 weken de eerste naast de laatste foto's te plaatsen.
Mare Nostrum
12-10-06, 21:15
@Reefstar & Andreas;
No news here...
Waiting for new pictures...
Karl
*ReefStar*
12-10-06, 21:34
Hallo Asper,
bei Kleine hast du berichtet das den PO4 Wert angestiegen ist auf 0,5, nun eine Frage sind die Cyanos wieder weniger geworden? Wenn diese absterben kann das natürlich auch ein Grund sein das der PO4 Wert etwas ansteigt! Hast du etwas chemisches gegen die Cyanos verwendet? Wenn ja was ?
Wie sind die anderen Wasserwerte nun? Wir können uns nicht vorstellen das der PO4 Wert durch das Futter angestiegen ist, benutzt du ein anderes Fischfutter? In dem Futter ist auch etwas was die Bakterienvermehrung anregt erfahrungsgemäss sinkt eigentlich PO4 und NO3.
bei Kleine hast du berichtet das den PO4 Wert angestiegen ist auf 0,5, nun eine Frage sind die Cyanos wieder weniger geworden? I'm no longer sure it is cyano, these bubbles are more slimey and transparent.
Hast du etwas chemisches gegen die Cyanos verwendet? no
Wie sind die anderen Wasserwerte nun? NO3 0-1; PO4 is dropping because of the fresh rowaphos
benutzt du ein anderes Fischfutter? no
In dem Futter ist auch etwas was die Bakterienvermehrung anregt erfahrungsgemäss sinkt eigentlich PO4 und NO3. perhaps in this case the rowaphos was just saturated a bit sooner than usual.
Waiting for new pictures...
Van 't WE.
"onpessentegaard";)
monti is een beetje gesnoeid door vechtende dokters, ander stuk ter vervanging
en hier de slijmerige toestanden sinds reefstar in gebruik is
Mare Nostrum
14-10-06, 19:46
David,
kan je eens je waterwaarden doorgeven?
Heb je al eens je osmosetoestel getest?
Heb je anders nog iets veranderd sinds je het koraalvoedsel gebruikt?
(ik bedoel in je aquarium...)
Zo krijgen de mensen van Reefstar wat extra info... en kunnen ze er beter op inspelen...
Groeten,
Karl
Deze week zal ik nog eens het water testen.
ik wacht vol spanning ;) op de mengbedharsfilter om na het osmoseapparaat in te schakelen. Ik wou osmose meedoen bij Sam om de geleidbaarheid te testen maar natuurlijk was ik mijn potteke vergeten.
Er is een kalkreactor aangesloten sinds enkele weken waardoor Ca en Mg de pan uitswingen (Ca +/-600 en Mg +/- 1600, de doseerpomp naar de reactor staat ondertussen op een tijdsklok om te temperen) en ik voeg weer spore-elementen toe (kleuren zijn al aan het verbeteren sinds)
David,
kan je eens je waterwaarden doorgeven?
Heb je al eens je osmosetoestel getest?
Heb je anders nog iets veranderd sinds je het koraalvoedsel gebruikt?
(ik bedoel in je aquarium...)
Zo krijgen de mensen van Reefstar wat extra info... en kunnen ze er beter op inspelen...
Groeten,
Karl
*ReefStar*
15-10-06, 22:22
Hallo zusammen :), wir haben nun das "Problem" mit den Algen mal bei den deutschen Testern angesprochen, auch das mit den grünen Scheiben bisher konnte das noch niemand von dort bestätigen.
@asper hast du mal Silikat kontolliert?
Mare Nostrum
15-10-06, 22:53
Hoi,
we hebben het probleem van de groene ruiten even met de duitse testers overlegd en daar heeft niemand er last van.
Heb je al eens het silicilaat gemeten?
Karl
I've never tested for silicates, don't even have a testkit for them. I'll test for them at our clubmeeting in November.
Personally the green algae don't bother me, I assume they metabolise the nutrients that would otherwise go to the cyano's. After cleaning the windows they end up in the skimmer and thus they reduce the bioload. The surgeonfish don't mind either.
PS: now that 40% of the bottle is used, dosing is much easier.
PPS: maybe a coincidence but I notice that quite a few discosoma are starting to split up.
Stephan Reyntjens
16-10-06, 11:04
Vandaag, 04:43 #39 (http://www.zeewaterforum.org/forums/showpost.php?p=293865&postcount=39) asper (http://www.zeewaterforum.org/forums/member.php?u=1941) vbmenu_register("postmenu_293865", true);
david
Ge zijt nog erger dan ik!:)
Mare Nostrum
16-10-06, 18:12
Ik denk dat jullie aan elkaar gewaagd zijn...
Karl :D
week 45
er zijn de vorige weken enkele stukken kapot gegaan,
Ik vermoed door een te snelle daling van het fosfaat, PO4 stond te hoog en door rowaphos te verversen was het plots op 0 gevallen.
http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=56507&stc=1&thumb=1 (http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=56507)
http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=56513&stc=1&thumb=1 (http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=56513)
http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=55200&stc=1&thumb=1 (http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=55200)
alledrie kapot dus, was eventjes slikken en bang afwachten of het zou verder gaan. Ik heb snel de rowaphos uitgeschakeld en heb de dosis voer en reefstar verhoogd om afval te creeeren.
de rest doet het goed, kleuren zijn verbeterd en alles groeit toch een beetje.
,,,,,,,,,,,,,,
deze werd wit aan de voet enkele weken terug en heb ik gesnoeid
origineel
http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=54054&stc=1&thumb=1 (http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=54054)
en de stukken nu, dit staat hoog en wordt paars
een stek staat op de bodem en wordt eerder groen, raar maar waar
rechts op de foto zie je wat er overblijft van de rode montipora na het rowaphos debacle.
en van deze had ik graag de naam geweten, het is in ieder geval een steenkoraal
Gesteund door vBulletin™ Versie 4.0.2 Auteursrecht © 2010 vBulletin Solutions, Inc. Alle rechten voorbehouden.