Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Houten aquarium

• Topicstarter Topicstarter jurgen_w
  • Startdatum Startdatum
J

jurgen_w

Guest
Heeft er iemand ervaring met een aquarium in hout gebruikt als zee-aquarium?

ziehier voor een paar foto's :o

http://www.cichlidae.be/houten_aquarium.htm
http://www.cichlidae.be/wand_pu.htm

Graag een paar voordelen of nadelen, hier zijn er al een paar dat ik zelf kan bendenken

Voordelen:

- Gewicht
- Gunstige prijs voor grote aquaria (1plaat van 250x120x22mm kost ongeveer 60@70 euro, dus vlug gerekend voor heel het aquarium......)
- geschikt voor diy
- Bodem is niet (minder) gevoelig voor eventuele piekdrukken door de stenen
- gat in de bodem maken wordt een makkie
- het leggen van tempex wordt in mijn eigen overbodig
- ....................
Nadelen:

- Het ziet er niet uit ::) (tenzij je dit inbrengt in de muur)
Is het eigenlijk wel mogelijk met dit zoute water?
- Wat gebeurt er op lange termijn?
- ............................

Informeer eens bij het Arsenaal in Vlissingen http://www.arsenaal.com. Daar hebben ze (Noord)zeebakken van hout. het zijn niet eens de kleinste (zeker 3 meter hoog en een meter of 10 lang !!)
Ze hebben daar voor hout gekozen omdat de aquariumwanden dan makkelijk met balken te stutten zijn.
Zij kunnen je vast vertellen hoe hun bakken gebouwd zijn.

mvg Hans

En gebruik even de zoekfunctie... Zoek dan ook op polyester aquaria, die zijn namelijk van hout met een laagje polyester erover...

de mijne is met polyester

Al gedacht om je filter in hout te maken? Ik begin er binnenkort aan.
Ik zit hier met twee houten aquaria van 1.30 x 0.75 x 0.75. Daaronder ga ik binnenkort één grote filter maken. De houten aquaria zijn al 5 jaar in gebruik voor zoet water. Dat zal nu veranderen in zeewater met nog een enkele aanpassingen.
nooit problemen mee gehad maar er is wel verschil in betonplex.
De meeste gebruiken 13 lagen. Bij mij is dat 9 lagen.

Als je nu met de pasen toevallig naar Spijk gaat dan kan je daar kortingsbonnen voor de tentoonstelling in Leerdam krijgen (Naar de haaien) daar hebben ze ook een aantal houten aquaria en het "sterft" daar van de hobbyisten die je wel aan info willen helpen.

Bij houte aquaria moet je wel oppassen bij telang leegstand.
Wij gebruiken ze al 10 jaar bij tentoonstelling en na 1.1/2 jaar leegstand kunnen ze wel even lekken. Dit is maar een paar dagen tot de bak zich heeft gezet. Ze stapelen zeer gemakkelijk weg.
Nu hebben we zelfs al een hoekaquarium in hout. Ge kunt er veel mee doen. Op een tentoonstelling in Gent stond er zelfs een houten bak met schuine voorruit. Je kan gemakkelijk in diepte werken bvb. 2 meter diep x 0.70 hoog x 1.50 breedte.
De meeste bakken zijn 0.90 meter diep en variëren van lengte tussen 1 meter naar 3 meter en zijn 0.85 meter hoog.
Ook hebben ze een betere isolatie tegenover glazen aquaria. :wiggle2:

[quote author=Dolf link=board=26;threadid=3814;start=0#msg26604 date=1050095948]
Bij houte aquaria moet je wel oppassen bij telang leegstand.
Wij gebruiken ze al 10 jaar bij tentoonstelling en na 1.1/2 jaar leegstand kunnen ze wel even lekken. Dit is maar een paar dagen tot de bak zich heeft gezet. Ze stapelen zeer gemakkelijk weg.
Nu hebben we zelfs al een hoekaquarium in hout. Ge kunt er veel mee doen. Op een tentoonstelling in Gent stond er zelfs een houten bak met schuine voorruit. Je kan gemakkelijk in diepte werken bvb. 2 meter diep x 0.70 hoog x 1.50 breedte.
De meeste bakken zijn 0.90 meter diep en variëren van lengte tussen 1 meter naar 3 meter en zijn 0.85 meter hoog.
Ook hebben ze een betere isolatie tegenover glazen aquaria. :wiggle2:
[/quote]

Hoe maken jullie de verbindingen dan aan elkaar vast / waterdicht?

mvg Hans

[quote author=Hans link=board=26;threadid=3814;start=0#msg26611 date=1050097704]
Hoe maken jullie de verbindingen dan aan elkaar vast / waterdicht?

mvg Hans
[/quote]
Hout wordt op maat gezaagt en de kanten worden voorgeboord waar de schroeven gaan in komen. Daarna met schuurpapier bewerkt. Daarna wordt er een silicone op de kanten gezet (Teck 7 bruine kleur ) en worden de platen tegen elkaar aan geschroeft.

Hallo, bedankt voor de info iedereen,

Dolf ik heb een paar vraagjes:

- Bij die aquarium van 3 meter, hoe dik hebben jullie het glas genomen?
- Die pu-achterwand is dat ook te gebruiken zee-aquaria?

groetjes

jurgen

prachtiggggggggggggggggggggggggggggggggggggg
wat een beauty !!!!!!!!!!!!!

ik wou dat ik zo'n mooie bak thuis had

Stefan

heeeeel knap

Ik neem mijn woorden terug van "een houten aquarium ziet er niet uit" Kan je eens een foto plaatsen van hoe de voorruit gelijmd is tegen het hout?

Alvast bedankt

jurgen

[quote author=jurgen_w link=board=26;threadid=3814;start=0#msg26753 date=1050264713]
Hallo, bedankt voor de info iedereen,

- Bij die aquarium van 3 meter, hoe dik hebben jullie het glas genomen?
- Die pu-achterwand is dat ook te gebruiken zee-aquaria?

groetjes

jurgen
[/quote]
Hallo Jurgen_w

De houten bakken zijn van 12 mm glas voorzien. Zijn 0.85 meter hoog en hebben een waterhoogte van 0.75 meter. Een diepte van 0.90 meter.
Elke meter een trekker geplaatst.
De bakken zijn momenteel al 10 jaar oud.
3 meter aquaria verplaatsen we met twee man en zijn makkelijk op elkaar te stapelen.

De pu-achterwand heb ik nooit uitgetest op zeewater maar is het proberen waard. Zou interessant zijn voor zeepaardjes bakken. Je kan er ook verschillende dingen op vastprikken zoals caulerpasoorten die zich dan vasthechten aan de wanden. :idea:

Momoo, op de eerste foto zie ik linksachter een inbouw, dit lijkt me de overloop, hoe zijn de schotten vastgemaakt?
Ook heb ik nog een vraag over de prachtige afwerking.
Is dat plaatmateriaal of kunststof wat je op het hout heb aangebracht?
Zelf heb ik plannen om een bak en kast uit een stuk te maken.

groet, zeezeeuw

het is de overloop die is er ingelijmd 2e is een eikenhoutenombouw die er zo voorgeschoven is dus op maat gemaakt

Back
Bovenaan