PDA

Bekijk Volledige Versie : Poetsgarnaal Kweken

Ix
31-03-03, 09:43
Hoi,

ik heb goed nieuws. nadat ik meerdere keren geprobeerd heb om de eitjes van mijn poetsgarnaal apart te krijgen is het me gister gelukt, wel op een bizarre manier.

ik heb namelijk geen overloop en sump. dus heb ik gister een sump geplaatst. alles werkt goed. maar tot mijn verbazing zag ik gisteravond kleine beestjes erin zwemmen. ik d8: hoe kan dat nou. want alles wat daar in gaat moet door een pomp heen die het water van het aquarium door de skimmer naar de sump pompt. dus ik pak er een vergrootglas bij en zie dat het garnaaltjes zijn. en omdat ik meestal 1 van mijn 2 poetsgarnalen met eitjes zie d8 ik dat hun de ouders wel zouden kunnen zijn. en ja de eitjes die onder de schaal van de poetsgarnaal zaten waren weg, en zag er nog een paar zwemmen doen ik de kamerlamp aandeed. die waren een smakelijke maaltijd voor de vissen.

Nu heb ik de enkele tientallen larven apart zitten in een drijvend bakje in de sump. Ze zwemmen allemaal rond, en eten Koraalvoedsel uit een spuitfles (Merk vermeld ik niet ivm. reclame). maar ja is dat goed voedsel. ik heb ook nog voedsel voor goeramie jongen(zoetwater) die nog kleiner zijn dan de larven van de garnalen.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, want ik wil ze heeeeel graag opkweken.

Greetsz, IX

31-03-03, 09:50
Het komt nogal een eens voor dat ik in mijn sump garnaaltjes zie, of tenminste iets wat er op lijkt.
Ik heb echter niet te indruk dat die van mijn pepermunt garnaal zijn, maar gewoon een klein soort ander garnaaltje.
Ik hoop dus in jou geval, dat het de garnaaltjes zijn die je zoekt.

Een ander vraagje van mijn kant, wel iets of topic. Je zegt dat het water uit je aquarium wordt gepompt. Hoe zit het bij jou aangesloten? Hoe gaat het water weer terug naar de bak? Weet je zeker dat je geen kans loopt dat de bak of de sump overstroomd of droog loopt?

Groet,
Rob

Ix
31-03-03, 09:58
is wel een beetje off-topic, maar ja here we go

ik heb geen overloop, dus heb ik er zelf een gemaakt. ik heb een stromingspompje gepakt die de aanzuiging van het water aan de bovenkant van het motortje heeft, die heb ik 1cm onder het wateroppervlak geplaatst. die pompt water via een slang naar de eiwitafschuimer. vanaf daar naar de sump. daar zit weer een opvoerpomp in die het weer via een slang naar boven pompt. het water komt weer uit de slag boven het water, zodat deze niet terugheveld.

ik heb al "gesimuleerd" hoe het is al de stroom uitvalt, en zo werkt het:
De aanvoerpomp stopt, maar de slang blijf hevelen, zodat het aquarium leegloopt. maar zodra het waterpeil 1cm gezakt is hapt de slang lucht en stopt hij met hevelen, nu zit mijn sump bijna vol. als de stroom weer aangaat. komt het water weer goed te staan.

Greetsz, IX

Dennis
31-03-03, 10:16
heb je ook al eens gesimuleert wat er gebeurd als de opvoerpomp wel door blijft lopen maar de afhevelpomp vastloopt?

Ix
31-03-03, 10:21
ja, en dan staat het aquarium best vol. maar gebeurt niks ergs.
en de afvoerpomp blijft wel hevelen, zodat de filtering wel verdergaat maar een stuk langzamer, en de sump staat bijna leeg, maar de verwarming blijft wel onder

Greetsz, IX

31-03-03, 11:05
De vraag is dan hoelang deze opvoerpomp het volhoud als hij nagenoeg droog komt te staan. Misschien moet je er een nieuwe topic van maken, maar ik denk toch dat je best wel een aanzienlijk risico neemt.

Groet,
Rob

minibak
31-03-03, 13:26
ik heb geen overloop, dus heb ik er zelf een gemaakt. ik heb een stromingspompje gepakt die de aanzuiging van het water aan de bovenkant van het motortje heeft, die heb ik 1cm onder het wateroppervlak geplaatst. die pompt water via een slang naar de eiwitafschuimer.

Wat misschien ook werkt is het volgende (zonder pomp). Ter hoogte van het waterniveau van het quarium een redelijk diep bakje met overloop plaatsen. De overloop ter hoogte van het waterniveau. Met een pijp/slang een verbinding tussen het aquarium en het bakje maken. De pijp moet denk ik goed diep in het overloop bakje zitten, in ieder geval onder de overloop van het overloop bakje. Nooit geprobeerd, maar kan werken volgens mij.