PDA

Bekijk Volledige Versie : witborst dokter

09-03-02, 10:55
hoi allemaal.
als mijn nieuwe bak straks een halfjaartje staat zit ik er over te denken om er een witborstdokter in te doen.
nou heb ik al menig boek gelezen en overal wordt het afgeraden vanwegen de stip gevoeligheid van deze vis .
zijn er op het forum mensen die ervaring hebben met het houden van een witborstdokter ?
het wordt wel een rifbak.

Maya
09-03-02, 12:34
Hoi Michel,

ik ben 1 van de vele die dus pech heeft gehad met die prachtige witborst...heeft ongelukkig genoeg maar 1 dag in mijn bak mogen pronken...En ik wist wel dat die dokters moeilijk zouden kunnen zijn, heb dan ook 2 jaar gewacht om hem aan te schaffen...maar helaas...het mocht niet baten...denk dat het niet zo zeer met hoelang je bak staat te maken heeft maar met je visbestand en je waterqualiteit...witborstdokters hebben een rustige omgeving en veel zwemruimte nodig...maar denk dat je dat soort info al wel hebt opgevangen in dit forum...en ja ze zijn gevoelig voor stip er wordt dus ook aangeraden om die dokter eerst in quaraintaine te zetten, maar sommige (en ik ook) vinden dat maar onnodig stress veroorzaken....uit de winkel op reis naar jou huis toe, dan een paar weken in een appart bakje en dan weer vangen om in je grote bak te zetten...maar desondanks te nadelen die ik opnoem heb ik ook een quarantaine bak staan...
Maar ik weet dat je (als je hem aanschaft) er veel plezier aan zal beleven want het is echt een prachtexemplaar...en niet iedereen heeft zoveel pech als ik heb gehad....

groetjes
Maya
ps: ben stiekum wel erg jaloers op je....zal ook maar niet zeggen wat het eerste woord was wat uit mijn mond flipte bij het lezen van je bericht...

09-03-02, 13:01
Michel

Ik heb vier doktersvissen in mijn bak, een gele, een picasso, een koekop en een achillus; als ze gestrest zijn(en dus ook toen ik ze in mijn bak zette, willen ze nog wel eens even een paar stipjes krijgen, maar die zijn na een of twee dagen weer weg. Ik denk dat in vrijwel elke bak stip latent aanwezig is, maar het van het evenwicht in je bak, en dus ook van de waterkwaliteit afhangt of de vissen er last van krijgen.  

Kenwood
09-03-02, 15:51
Ik heb me wijs laten maken dat een witborst best te houden is als je bak word verrijkt OZON. Natuurlijk moet de rest van het water goed zijn. DIe van mij heb ik een half jaar gehad zonder ozon en is gestorven omdat hij zich klem had gezwommen. Ben er nog ziek van.

Greyhound
09-03-02, 21:38
Hoi Michel,

Sinds 1 jaar zwemt er een witborst dokter in mijn bak.
Prachtige vis, en komt voor zich zelf op  bij de andere dokter en dwerg keizers.
Heb hem langzaam overgewend en van af het moment dat hij werd los gelaten is er géén moment geweest dat hij in een hoek werd gedrukt.
Wél is het zaak de andere vissen af te leiden met veel voer.
Na één week kreeg dit visje stip. PANIEK!!!!.
Véél koralen en lagere dieren, spul gekocht tégen stip, safe voor de rest, NIET gebruikt!
Na een paar dagen werd de stip minder en verdween.  

Greyhound
09-03-02, 21:41
FF bericht afmaken,

Sindsdien nooit meer terug gekomen, ook niet bij water verversen. Groeit goed eet goed, kortom fijne vis in je aquarium.
Zelf ervaren, niet te veel op anderen afgaan.
Succes, Lex.

Hans Schuurmans
10-03-02, 00:12
Ik heb me wijs laten maken dat een witborst best te houden is als je bak word verrijkt OZON.

Ozon speelt hierin geen rol. Witborsten zijn zeer moeilijk te houden al is het niet onmogelijk. erg gevoelig voor de waterkwaliteit en waterveranderingen (ook bij verversen). De belangrijkste oorzaak van stip blijft echter stress. Wanneer de witborst (witkeel) steed smoet knokken voor zijn plekje zal hij veel vatbaarder zijn.

Maarten_H
10-03-02, 01:14
Beste Michel

Witborstdokter zijn wel te houden ook een Philippijnendokter is onder de zelfde omstandigheden te houden.
Zelf heb ik een Philippijnendokter en een witborstdokter samen gehad, echter na een week vond de witborstdokter dat hij de baas was.
Er ontstond een macht strijd met gevolg witte stip !
De Philippijnendokter is in een andere bak geplaatst en na een dag werd de stip al minder.
Mijn ervaring met witborstdokter en Philippijndokter is dat ze slecht tegen netels van steenkoraal en anemonen kunnen .
Ook de water kwaliteit is erg belangrijk
Wat ik wil zeggen deze dokters moet je minimaal na een jaar van een goed draaiend aquarium *proberen want anders een teleurstelling voor jou en de dood voor de vis.
Nog iets belangrijk is dat de vis goed eet zelf geef ik mijn dokters er zijn er 6 Chinese kool en spirulina.

http://www.zeewaterforum.net/upload/dokters.jpg

Groetjes *Maarten http://www.hds2000.nl/aladin.gif

a&m
10-03-02, 11:57
Hoi
Acanthurus Achilles en Acanthurus Leucosternon zijn zeer moeilijk te houden.Hans schreef dit ook al.
:D Maarten laat zien dat het wel kan en dat het mooi is.
Heb ook gelezen dat deze liefhebber bij problemen gelijk maatregelen kon nemen, wat zeer belangrijk is.
Voor het grootste deel van de liefhebbers is het beter om er af te blijven.
Er zijn zoveel mooie vissen met veel minder problemen.
Alleen als je zeer ervaren bent en een goed draaiende bak bezit kun je er aan beginnen.
Zelfs dan zullen er weinig liefhebbers lang van genieten.

Atol
10-03-02, 18:02
André/Monique:
uitstekende re. Hier sluit ik mij volmondig bij aan! Wellicht dat dit een beetje kan voorkomen dat mensen met onvoldoende ervaring dergelijk moeilijke vissen aanschaffen.

fridmani
10-03-02, 23:46
Mijn "witborst" verblijft sedert januari 2000 in mijn bak.
Na aankoop langzaam gedurende 4 uur ! overgewend, via de druppelmethode. Heeft nog nimmer stip gehad, ook niet bij het plaatsen in de bak.
Eet allerlei aangeboden voedsel behalve Spirullina !!
Is inmiddels goed gegroeid, bij aanschaf circa 6 cm en inmiddels gegroeid tot ruim 12 cm.

Maarten_H
11-03-02, 02:40
Beste Fridmani *;D
Ben blij dat jij net als ik een witborstdokter kan bieden wat hij nodig heeft.
Heb je een foto van jou witborstdokter en ook *van je aquarium.
Zodat we hier van kunnen leren.
Mijn aquarium staat op dit *forum en voor meer zeeaquarium.nl.nu

Groetjes *Maarten http://www.hds2000.nl/aladin.gif

a&m
11-03-02, 08:32
Hoi Maarten
Een liefhebber stuurde mij deze www.mr4000.com *:P
:D Zal Tanne ook wel aanspreken al die vissen.
Ik blijf bij mijn standpunt, maar dat het soms wel kan laat deze foto zien.
Wel mede door de grote inhoud.

Maya
11-03-02, 13:36
euhhh. dat bakkie is wel effe groter dan menige onder ons heeft staan in de woonkamer...als je heel goed kijkt zie je een vrij grote man in die bak zwemmen...duiken...nou wie van jullie kan dat in zijn bak?!
moet je eens effe kijken naar de construction...een klein formaat kantoor...
Vindt dit eerder een extreem geval van een bakje houden...

groetjes
Maya

Pierre
11-03-02, 14:18
...als je heel goed kijkt zie je een vrij grote man in die bak zwemmen...duiken...nou wie van jullie kan dat in zijn bak?!

Euhhh Ikke wel *;D ;D ;D ;D

frank
11-03-02, 14:58
hoi

pierre moet ik hieruit opmaken dat je een grote bak hebt  ::)
of een klein mannetje bent ;D :D ;)

groet frank

Pierre
11-03-02, 15:05
Frank,

Ik had liever het antwoord willen geven dat ik niet zo groot zou zijn en in een doorsnee aquarium zou passen maar helaas.
Ik ben groot !!   :o :o
En gelukkig mijn nieuwe bakkie ook. ;D
Oude bak was 130x50x60 Pas ik dus inderdaad niet in. :P :P

P.S.
De bak zal toch wel overstromen als ik erin zou gaan liggen  :-[

Pierre

13-03-02, 17:11
hoi

in de bak van maarten zwemt geen acanthurus achilles rond maar een acanthurus japonicus (oftwel philipijnse doktersvis)
niet heel erg belangrijk maar wilde het even kwijt

groet

Maarten_H
13-03-02, 17:26
Voor de duidelijkheid *;D ;D

Acanthurus Leucosternon (witborst dokter)
http://store6.yimg.com/I/marinedepotlive_1672_4397596

Paracanthurus hepatus * (picaso Dokter)
http://store6.yimg.com/I/marinedepotlive_1672_4550402

Acanthurus japonicus * *(philipijnse doktersvis) in andere bak
http://store6.yimg.com/I/marinedepotlive_1672_4385044

Acanthurus coeruleus * *(blauwe dokter)
http://store6.yimg.com/I/marinedepotlive_1672_4586666

Zebrasoma flavescens * *(Gele zeilvin dokter) 3X
http://store6.yimg.com/I/marinedepotlive_1672_4215616

Dat zijn de dokters in mijn bak *;)

Groetjes Maarten http://www.hds2000.nl/aladin.gif

Eric_Lots
18-03-02, 13:35
Hallo allemaal,

Toch nog wat over de Witborstdokter !

A) Is het zo dat Witborstdokters bij de importeur op koper worden gezet als ze binnen komen en daardoor zo moeilijk over te wennen zijn met alle gevolgen vandien ?

De eerste paar weken schijnt kritiek te zijn als je hebt gekocht.

B) Men zegt Witborstdokters hebben geen slijmlaag waardoor ze zo kwetsbaar zijn voor allerhande ziekte kiemen.

Voor de goede orde ik zeg niet dat het zo is maar je hoort wel eens wat vandaar, en ik zou er toch wel graag één in mijn bak hebben bij m'n andere dokters.

Wacht weer af...

Groeten uit Zoetermeer
Eric

07-11-02, 20:34
uhm zou iemand een plaatje kunnen plaatsen? (newbie)

alvast bedankt en veel geluk als je de vis wil aanschaffen ;)

groetjes jeffrey

Peter
07-11-02, 21:40
Hoi jeffrey

Dit is ie dan

http://www.aquatechonline.net/images/A.%20leucosternon.jpg

21-11-02, 22:44
Prima houdbare vis indien de watercondities goed zijn.
Wees niet bang voor een beetje stip in de beginfase, dat verdwijnt vanzelf.
Heb er zelf eentje jaren gehad, maar hem moeten wegdoen met spijt in het hart, omdat hij vrij agressief werd tegenover mijn andere dokters.
Maar nog...niet elke vis is hetzelfde of heeft hetzelfde karakter, een beetje zoals bij de mensen nietwaar?
;D ;)

Peter
22-11-02, 17:37
;D ;)

Hoi Kris

Wereldwijd word deze vis algemeen als een probleemvis bestempeld, en jij zet de wereld nu op zijn kop door te beweren dat het niet zo is ???

Wat leven wij toch in een "gekke" (aquaristieke) wereld

Dennis
22-11-02, 20:35

Laat vooral de afwijkende mening van iemand vooral geen afbreuk doen aan alle op zijn plaatst zijnde waarschuwingen in dit bericht.

Wees niet bang voor een beetje stip in de beginfase, dat verdwijnt vanzelf.

Klopt, in veel gevallen word dit samen met de dooie witborst door de plee gespoeld.

Kris, je mag dan het geluk hebben gehad een witborst zonder al te veel problemen gehad te hebben, maar daarmee ben je zeker een uitzondering, dat je dat meld is ok, maar om het een goed houdbare vis te noemen gaat veel te ver, ook de opmerking over stip gaat juist bij die vis niet op.

Tom
23-11-02, 22:27
hoi
dennis, kris is hier geen uitzondering op hoor, ken iemand die kris ook wel kent die er vele heeft gehad, altijd een beetje stip hebben gehad en dan nog een lange tijd mooi rondzwemmen. zelfs in een eiland vol met andere dokters.(en zelfs 2 en 3 bijelkaar) deze vis is nu eenmaal snel vatbaar voor stip maar een ervaren aquariaan kan hem houden. zoveel jaar terug konden we ook geen steenkoraal houden ,dat kan nu ook. met vissen verandert dat ook bv met de witborst
groeten
tom

Dennis
23-11-02, 23:53
Wat ik vooral bedoelde aan te geven is dat de uitdrukking "prima houdbare vis" hier toch erg ongelukkig gekozen is.

Tom
24-11-02, 00:05
hoi
daar heb je gelijk in ,maar een houdbare vis is het al wel te noemen vind ik, je moet hem gewoon geven wat hij ,odig heeft.
groetjes
tom

Dennis
24-11-02, 00:18
Zou dan toch (blijven kiezen) voor de term "moeilijk houdbaar"
Gelukkig sta ik hierin niet alleen, die mening word gedeeld door de meeste aquarianen van Amerika tot Japan.

Hans Schuurmans
24-11-02, 00:55
Een witborst probleemloos of prima houdbaar te noemen gaat mij echt veel en veel te ver!! >:(
Witborsten zijn één van de moeilijkst houdbare vissen zo simpel is dat. Enig idee hoeveel witborsten het loodje leggen voordat ze in enigszins redelijke condities “in de schappen liggen”?

Dat er witborsten goed gebleven zijn in een aquarium is waar. Dat er witborsten ook oud zijn geworden in een aquarium is ook waar. Maar wat ook waar is ie dat het leeuwendeel van de witborsten zeer snel naar de vissenhemel vertrekken.

Weillicht kan een zeer ervaren aquariaan het proberen al zal ik dat niet promoten. Door een witborst als prima houdbaar te typeren zit je volgens mij (en zeer veel anderen) bezijden de waarheid en stimuleer je wat minder ervaren aquarianen om het ook te proberen met veelal een negatief einde van het experiment.

Tom
24-11-02, 16:42
hoi,
ik heb toch ook niet gezeg dat deze vis prima houdbaar is!!!!! ik zeg gewoon dat we deze vis kunnen houden, en met deze we bedoel ik mensen die de ruimte ervoor hebben, de goede middelen, het goede voer, en de goede omstandigheden. het is waar dat er vele vissen sterven voor deze vis in de verkoop zit, maar dit verbeterd ook enorm met de steeds beter wordende verpakkingmanier. toch sterven er nog te veel vissen voor we hem hebben. en is het dus aan te raden als je de vis neemt en je de middelen er voor hebt dat je hem besteld. en dat we deze ik herhaal het, niet prima houdbare vis maar houdbare vis voor mensen die de middelen ervoor hebben kunnen houden is geen uitzondering meer. net zoals aardbei koraal dat iedereen, veel mensen kopen, en enkele het maar in leven houden is net hetzelfde, en wat is het nog allemaal.
groetjes
tom

Maya
25-11-02, 16:41
Beste Tom,

ik moet effe iets kwijt aan je maar hoop dat ik je daardoor niet al teveel kwets...

ik volg jou hier nu al een poosje op het aquarium en weet ondertussen dat je bak nog maar voor de helft gevuld is met steen, je ook nog een 50-tal kg steen nodig hebt en dat je pas T5 hebt aangesloten.
je zit dus volop in de opstartfase...
ik weet, en ook meerdere mensen, wat je van visbestand wil...je wil nml. heel graag Kauderni's wilen en dacht iets van zeepaardjes maar dat weet ik niet precies.
wel heb je aan ons gevraagd welke vissen je het best met Kauderni's kan houden en daar hebben ze jou een antwoord op gegeven.
vervolgens hoor ik je een paar weken later vertelen dat je een witborst en een achilles wil aanschaffen...en dat terwijl je weet dat deze doktersvissen haast onmogelijk te houden zijn in een beginnersbak zoals die van jou
en het is ook dieronvriendelijk om Kauderni's bij dit soort vissen te houden...
Ik begin me dus af te vragen of jij wel begrijpt wat er hier op het forum verteld wordt...

ook ik heb je herhaaldelijk prive verteld dat het niet kon maar op 1 of andere manier ben je gewoon eigenwijs...zal wel met je jeugdige leeftijd te maken hebben...

Dus mijn advies over deze moeilijk houdbare dokters:
alleen geschikt voor ervaren zee-aquarianen en grote bakken

want ik las hier onlangs een verhaal van iemand dat die zijn witborst in een 1 meter bakje heeft zitten, veel, veel te klein...dat noem ik dus dieronvriendelijk zijn...

groetjes
Maya

Tom
25-11-02, 17:55
hoi maya,
natuurlijk kwets je me niet met dit ;) maar ik denk dat je het een en ander verward met elkaar. ik zal even men verhaal doen zoals het is. men bak is nu 4 maanden aan het draaien en ondertussen is er al heel wat steen bijgekomen, zoals onderandere steen recht uit de caraibien en bali. de t5 verlichting hangt er sinds 2 weken boven. dus de bak heeft 3 en halve maand gewoon gedraaid zonder licht. over 2 weken terug ben ik begonnen met stillaan koraaltjes erin te zetten. en aan vissen denk ik wel(wat het ongeveer gaat worden) maar nog niet wanneer ze in de bak komen, dan moet die goed vol staan met koraal en moeten deze groeien. men waterwaardes zijn nu:fosfaat <0.0 kh9 ph 7.9 NH3<0.05 NO3 0.3 NOH2 <0.05 mg 1425 ca 500 jodium 0.07 fe 0.20 sr 12 Us/cm 49 sg1023, dit is niet slecht dus voor de koralen is het wel tijd (hebgeenlast van draadalg enkel beginnen de kalkaalgen hard te groeien overal al cm bolletjes van kalkalgen) en ze staan nu toch op een 100 kg levend steen. ik heb inderdaad op het forum al veel gevraagd over vissen, en heb ooit gevraagd of je kaudernis bij zeepaardjes kon houden. wat ik bij kaudenris kan houden weet ik wel. dit omdat ik bijzonder gefacineerd ben door zeepaardjes en er al ervaring mee heb. nadien heb ik besloten om eerst een gewone rifbak op te starten(en ene zeepaarden bak volgt nog wel). nu was ik aan het nadenken wat voor vis ik er in wou hebben. zeker was dat er een koppeltje kaudenris en anemoonvijse inkomt (eigen kweek) over een paar jaar een koppeltje manderjinpitvisjes(die mogen er nog zeker niet in) 2 van die aalgrondeltjes en dn noch een dokter. nu zocht ik in een boek op welke dokters ik heel mooi vondt. namelijk de achillis en witborst. eerst aan men baas gevraagd wat die ervan dacht en ook een keer aan jullie. nu hoorde ik van jullie dat het slehct gaat in een 150 bak, en en baas zij dat ze houdbaar zijn maar je er de ruimte en dergelijke voor moet hebben(ik dus niet) dus heb er ok snel van afgezien. en de achillis zou het zoiezo niet meer worden alleen al als ik naar de prijs keek, toen ik ook geinformeerd was door de witborst en achilles wist ik ook wel dat het niet te doen zou zijn. dus het is nu al een tijdje uit men hoofd om er een te houden. waarschijnlijk komt er wel een dokter in die makkelijk houdbaar is(borsteltand dokter of gele dokter en mischien zon picasootje van noch geen 2 cm) en die geschikt is voor men bak. zo is het eigenlijk echt dus ik denk dat je het een beetje door elkaar hebt geward.
ben het wel helemaal met je eens over die witborst in die 1 meter bak. zal slecht gaan.
wat ik de laatste tjid meer hoor is dat er veel een bak beginnen en er direkt na een wek koraal inzetten en vis of na een maand al. dat loopt volgens mij allemaal slecht af. dus mensen wacht zoalng mogelijk met vis in je bak te steken. hiervan ben ik me ook bewust en zal ook pas vis aanschaffen als men systeem het toelaat en ze gezond kunen zijn en met men doel: nakomelingen krijgen en deze groottebrengen met de kweekinstalatie onder men aquarium dus vrees niet dat ik een aanschaf zal doen(met vis die niet geschikt is voormen bak) het wordt een bak met rustige en niet al te veel vis .
groetjes
tom

Marc
25-11-02, 20:06
[verwijderd door de admin]

Dennis
25-11-02, 22:53
[verwijderd door de admin]

Pierre
26-11-02, 08:48
Kijk zo ziet nou een gezonde goed doorvoede witborst eruit.

Geweldig.

nico
30-12-02, 16:10
Ik ben zojuist terug uit Den Haag van een bekende aquariumzaak. Daar zat toch een prachtige goed doorvoede Witborst!! Ik heb mezelf ingehouden, en heb maar een mooie leder gekocht.....Maar tsjonge, wat zijn ze toch mooi, die Witborstdokters!