Bekijk Volledige Versie : Stenen van cement, mag dat?
Hoi,
In mijn huidige zoetwaterbak heb ik een groot aantal zelfgemaakte holle stenen van cement met kalk. Die zou ik graag weer gebruiken als ik de bak ga ombouwen naar een zeeaquarium. Maar kan dat zonder problemen?
Groet,
Frode
Hallo
Persoonlijk zou ik het niet doen? Volgens mij kan cement ook rotten en met zeewater wat zowiezo al heel agresief is lijkt mij dat dit proces nog veel sneller zal gaan?
Of is het nou beton rot?.......Maakt ook niet uit als je wat geld wil besparen door niet de hele bak te vullen met levend steen dan kun je altijd nog kijken voor oud levend steen.
GreetZ Jelle
Hoi,
Zeker niet doen , cement bevat zuren.
Dat is één van de redenen waarom koperen leidingen nooit "bloot" in een muur worden gelegd, en steeds met een speciaal lint worden ingewikkeld. Het cement vreet letterlijk door het koper heen.
Als ik mij niet vergis is het salpeterzuur.
MarcC
Hoi allemaal,
In Amerika worden al jaren met behulp van cement "levende stenen" gemaakt.
WEL is het van groot belang dat je de stenen eerst goed laat uitwerken in zoet water, anders zal je PH te veel oplopen.
Op deze site (even kopieren en plakken)
"http://saltaquarium.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http%3A%2F%2Fwww.geocities.com%2F CapeCanaveral%2FHangar%2F6279%2FRaiseCementRock.ht ml"
staat heel precies het procede beschreven.
LETOP....
Ik raad NIET aan massaal cement in je bak te gaan gebruiken
Wellicht is dit onderwerp beter in geavanceerd te plaatsen !!
Groeten,
Theo
Dennis: plaats dit m.i. inderdaad maar in geavanceerd...!
Het klopt inderdaad dat men blokken beton in zee laat begroeien en soms ook nog verkoopt als levend steen.
Een aquarium laat zich niet vergelijken met die open plas, waar sowieso al te veel rotzooi in gedumpt wordt, en zal al snel uiteenlopende probleemreacties op dit materiaal laten zien.
Als het zo makkelijk/goedkoop kon, dan zou iedereen het doen, toch?!!
gr's
Arno
Bij deze: Verplaatst.
Ik heb zelf eens wat ge-experimenteerd met (snel)CEMENT.
Dit was (ook) om geschikt ent media te kunnen maken voor stekken.
Eerst 2 weken in azijn laten liggen, daarna 2 weken in zoetwater en daarna nog 2 weken in zoutwater.
Ik heb daarna geen afgifte van stoffen geconstateerd, nog problemen in de bak gehad (d.m.v. meten geleidbaarheid).
Wel bleek dat lijm of reefconstruct er niet goed op wou hechten, ben er dus ook weer snel mee gestopt.
Zou er geen uitsluitsel over durven geven op langere termijn.
wat ook kan als je geld wilt uitsparen voor vulsteen zijn glastafeltjes maken en die in plaats van het opvulsteen te gebruiken heb ik ook je ziet er niks van.en het scheelt tevens ook wat gewicht in de bak
Alternatief kun je ook zuilen maken mbv pvc/tie-rap constructies. Voordeel is dat je een stabiel geheel bouwt, de vissen meer zwemruimte hebben en dat je minder steen nodig hebt. Daarnaast vind ik 't er veel beter uit zien dan de 'Berlijnse muren' die je wel eens ziet.
groetjes
Tanne
beitelsteek
26-01-03, 18:59
Ik wil niet flauw doen hoor maarkoperen leidingen worden aangevreten door de kalk die in de cement zit en niet door de cement
En wat betreft de betonrot beton is cement met een toevoeging van grind dus die vlieger gaat niet op
Ik zelf zou persoonlijk niet snel cement in een aquarium gebruiken om dat hier toch stoffen in zitten die moeilijk oplossen, kijk maar naar opgemetselde vijvers, die moeten ook nabehandeld worden met speciale epoxtiestoffen om geen stoffen meer af te geven en dan nog de toevoeging van zout kan volgens mij niet echt lekker zijn voor je water.
Heb zelf toch al menig vijver gebouwd maar ook dan kan je nog menig probleem verwachten zonder goede nabehandeling, dus mijn mening ..........
niet doen, gedoemt om te mislukken.
Ik zelf zou persoonlijk niet snel cement in een aquarium gebruiken om dat hier toch stoffen in zitten die moeilijk oplossen, kijk maar naar opgemetselde vijvers, die moeten ook nabehandeld worden met speciale epoxtiestoffen om geen stoffen meer af te geven en dan nog de toevoeging van zout kan volgens mij niet echt lekker zijn voor je water.
Ik denk dat je je hier tegen spreekt. Als er stoffen inzitten die NIET oplossen kan je het dus goed gebruiken.
Groet,
Rob
dickligthart
27-01-03, 13:04
Frode,
Er worden al jaren achterwanden "gemetseld" m.b.v. van Dijkerhof kalk.
Ik heb zelf de afgelopen week dergelijke achter- en zijwanden gefabriceerd van kalk en koraalzand.
Mvrgr. Dick
Gewoon cement is wel te gebruiken.
Snelcement zit een snelle verharder in die schadelijk is met zoutwater.
Als ik de site vind waar dit op terug te vinden is dan zet ik het hierbij.
Groet.
;) ;)
Hier http://mitglied.lycos.de/feuertom/ een interessant artikel met een test over het gebruik van mortel in een zeeaquarium. Het staat bij erfahrungsberichten.
Zeker niet doen , cement bevat zuren.
WEL is het van groot belang dat je de stenen eerst goed laat uitwerken in zoet water, anders zal je PH te veel oplopen.
Helemaal mee eens, maar bedoel je niet aflopen??? ;D
Bij ons op het werk wordt al 94 jaar met cement gewerkt en ... geen problemen. Integendeel, ze begroeien nog goed ook.
Alleen moet ge uw aquarium goed uitlogen en dat is denk ik voor de meeste een probleem.
Tenslotte worden alle grote aquaria tegenwoordig in beton gezet.
En bij snelcement kan ik aannemen dat daar een heleboel rotzooi kan inzitten zoals bvb lijm. Of dit geschikt is kan ik niet zeggen.
Cement is een natuurprodukt dus in principe onschuldig !
Maar zout en cement is niet een geweldige kombinatie !
Zout tast nl. de cement aan. Maar het zal wel een hele lange tijd duren voordat de konstrukie kapot gaat
Het zal de bak wel overleven !http://www.dns-brainstorm.com/forums/images/smilies/biggrin.gif
Maar als je toch met cement bezig gaat zou ik portlandcement nemen, en niet Hoogovencement ! dat is nl. een bijprodukt van de hoogovens uit Eimuiden wat gedeeltelijk gemaakt wordt van de reststoffen van ijzererts (slakken).
Cement maak je ook aan met zoetwater, en niet met zeewater wand dan gaat het echt niet goed ! het is namelijk een chemische reaktie (hydrateren)
En het moet dus ook niet drogen wat de meeste mensen denken, dat is juist funest
houd het vochtig tijdens het verharden !
en neem zo weinig mogelijk water ipv veel !
Als je het mengsel kunt kneden is het nat genoeg, en als je een leuk model hebt gekneed kan je het vochtig houden met een bloemenspuit of inpakken in plastic
Succes
dapperedodo26
19-04-05, 15:56
Dennis: plaats dit m.i. inderdaad maar in geavanceerd...!
Het klopt inderdaad dat men blokken beton in zee laat begroeien en soms ook nog verkoopt als levend steen.
Een aquarium laat zich niet vergelijken met die open plas, waar sowieso al te veel rotzooi in gedumpt wordt, en zal al snel uiteenlopende probleemreacties op dit materiaal laten zien.
Als het zo makkelijk/goedkoop kon, dan zou iedereen het doen, toch?!!
gr's
Arno
Hoi,
Is dit niet net als mariculture?
Gr. Johan
hoi,
in het boek the reef aquarium van sprung en delbeek staat een stukje hoe je met behulp van cement een constructie kunt maken, hiermee word bedoeld denk ik dat als je een zeer groot aquarium heb een soort rif te bouwen en in combinatie met levend steen.
gr,
willem.
Deze hebben er al lang ervaring mee : www.garf.org (http://www.garf.org)
Groet,
Stefan
Killer-instinct
25-08-05, 17:55
Cement is een natuurprodukt dus in principe onschuldig !
Zijt gij daar zeker van? Ik ken iemand die bij CBR werkt en cement wordt gewonnen uit restafval dat uit de hoogovens komt van SIDMAR. Die slak (restafval) wordt in een trommel gedaan en door middel van knikkers wordt dat gemalen tot poeder. Zo ken ik hedendaagse cement.
Ik hoop dat er iemand dit kan bevestigen wat de oorsprong van cement is.
Hallo,
Ik heb mijn achterwand van oud levend steen ook vast gemetseld. En hierbij geen enkel probleem met abnormale waterwaarden.Hierbij heb ik het de aquariumbouwers in blijdorp het ook zien gebruiken bij de nieuwbouw. Alle bakken zijn daar vervaardigt uit gevormde betonnetten die daarna werden opgespoten met beton.Of dat daar een speciale toevoeging in zit heb ik geen idee van, maar dat er loog in zit klopt en dat is wel schadelijk maar na een 14 dgn uitharden en een week spoelen is het er echt wel uit. En wat dit op de lange termijn zal doen, ja heb geen idee of dat het cement echt zout bestendig is.Denk het wel een brugpijler rot ook niet zo maar weg dus.
gr igor.
Lees dit even dan weet je het ;-)
http://www.technischweekblad.nl/include/techarti/proned22.htm
Groet,
Stefan
Lees dit even dan weet je het ;-)
http://www.technischweekblad.nl/include/techarti/proned22.htm
Groet,
StefanLeuk linkje... Afval van verbrande autobanden en foto-laboratoria...
De Koraalschuur
02-09-05, 18:01
Hallo
Persoonlijk zou ik het niet doen? Volgens mij kan cement ook rotten en met zeewater wat zowiezo al heel agresief is lijkt mij dat dit proces nog veel sneller zal gaan?
Of is het nou beton rot?.......Maakt ook niet uit als je wat geld wil besparen door niet de hele bak te vullen met levend steen dan kun je altijd nog kijken voor oud levend steen.
GreetZ Jelle
Beton kan niet rotten! Het word zo genoemd omdat de onderliggende wapening in het beton niet genoeg dekking heeft, waardoor de wapening vochtig kan worden van buitenaf en gaat dan occideren,hierdoor barst de boven liggende beton open en dat noemen ze dan "betonrot".
Kijk maar eens bij oude gebouwen dan zie je ook bijna altijd de wapening blootliggen bij een geval van "betonrot"
Verder kan het volgens mij geen kwaad als de beton volledig is uitgehard om het in combinatie met zeewater te gebruiken.
groeten peter
Verder kan het volgens mij geen kwaad als de beton volledig is uitgehard om het in combinatie met zeewater te gebruiken.
Feit is dat het in aquaria nauwelijks begroeit met de door ons gewenste organismen. Als je een bak goedkoop 'droog' wil inrichten dan liever met dood steen en Tec7 in combinatie met een PVC-geraamte.
Waarom onnodig risico nemen?
De Koraalschuur
02-09-05, 18:23
Feit is dat het in aquaria nauwelijks begroeit met de door ons gewenste organismen. Als je een bak goedkoop 'droog' wil inrichten dan liever met dood steen en Tec7 in combinatie met een PVC-geraamte.
Waarom onnodig risico nemen?
Tanne, ik zou het ook niet in mn bak willen hoor,al is het alleen al omdat ik het veel te zwaar vind om op de glazen bodem te leggen.Dan kan je (als je een goedkopere oplossing dan vulsteen wilt) beter maansteen kopen.
Maar als je een betonnen bak bouwd met alleen een voorruit dan is dit geen probleem lijkt me.
gr Peter
Leuk linkje... Afval van verbrande autobanden en foto-laboratoria...
Dit komt niet in cement, Tanne ! Stoken ze de ovens mee op :)
Gr.
Stefan
Maar 23 procent van de gebruikte brandstof is nog fossiel. De rest bestaat uit allerlei soorten afval die zelfs als grondstof dienen. Pletzers: 'We stoken versnipperde autobanden.
Het staat er wel. Tenminste, zoals ik het lees. In ieder geval worden er wel slakken van de hoogovens gebruikt en dat lijkt me ook niet al te best.
Misschien antwoord ik een beetje voor m'n beurt, maar ik had het stukje doorgelezen enz....bla bla bla
Groeten, Cees
Het staat er wel. Tenminste, zoals ik het lees. In ieder geval worden er wel slakken van de hoogovens gebruikt en dat lijkt me ook niet al te best.
Misschien antwoord ik een beetje voor m'n beurt, maar ik had het stukje doorgelezen enz....bla bla bla
Groeten, Cees
Thanx. Dat stukje viel mij dus inderdaad ook op...
Hoi, dan heb ik het niet goed gelezen en dan zou ik het ook niet in mijn aquarium willen hebben !
Groet,
Stefan
Als je dit soort stenen (zie foto) kant en klaar kunt kopen in de winkel, dan wil je toch ook helemaal geen cement meer:)
Waar heb jij dat steen ? koraal ? gekocht ? Wat kost dat stuk ?
Groet,
Stefan
Dit stuk heb ik bij Aqua Compleet gekocht.
Ik wilde graag een zuil van rifkeramiek, maar dit is veel mooier. Op de foto kun je eigenlijk maar slecht zien hoe mooi dit stuk is gevormd. Het zit echt vol met uitstekende stukken en zelf kalkkokerwormen!
De prijs voor dit stuk was 40 euro dacht ik want het is behoorlijk zwaar. Altijd nog goedkoper dan rifkeramiek en veel mooier.
Mooi is het zeker, maar 40 Euro :eek: , dan had ik echt levend steen genomen !
Hoe groot is dit stuk ?
Groet,
Stefan
De prijs voor dit stuk was 40 euro dacht ik want het is behoorlijk zwaar. Altijd nog goedkoper dan rifkeramiek en veel mooier.
Een flink stuk ASIA maansteen, gekocht in een tuincentra
Prijs: 8,50 euro
Begroeien met van alles en nogwat, komt van zelf wel,.......hoop ik :rolleyes:
Ben ik nu de weg kwijt ? Voor dat geld neem je toch liever levend steen ?
Levend steen is : lichter, mooier, functioneler, biologisch effectiever, aanvullend voedsel, geeft geen schadelijke stoffen af......moet ik nog even doorgaan ?
Zelf heb ik 100 % levend steen in mijn aquarium.
Groet,
Stefan
Ben ik nu de weg kwijt ? Voor dat geld neem je toch liever levend steen ?
Groet,
Stefan
Wie bedoel je Stefan ?
Mooi is het zeker, maar 40 Euro :eek: , dan had ik echt levend steen genomen !
Hoe groot is dit stuk ?
Groet,
Stefan
Da's helemaal niet zo duur hoor. Een zuil van rifkeramiek zou minimaal op het dubbele komen en is lang zo mooi niet. Het eerste stuk levend steen wat deze vorm en afmetingen heeft moet ik trouwens nog tegenkomen.
Ik vind het ook helemaal geen bezwaar om dit geld ervoor neer te leggen omdat dit stuk steen op een prominente plaats komt te staan in het aquarium. Daarom ben ik ook lang op zoek geweest voor ik dit stuk vond.
Een flink stuk ASIA maansteen, gekocht in een tuincentra
Prijs: 8,50 euro
Begroeien met van alles en nogwat, komt van zelf wel,.......hoop ik :rolleyes:
Peter, ik zou wel uitkijken met dit soort steen. Wendy en Corne hadden het ook, maar die hadden een zeer hoog fosfaatgehalte. Nu ze dit steen eruit hebben is het fosfaat gedaald.
Het is trouwens ook niet zo poreus dacht ik.
Thanx voor de tip :goed:
Ik houd het wel in de gaten
Het zijn wel ideale "voeten" voor een zuilconstructie
Wie bedoel je Stefan ?
Dat je voor hetzelfde geld ook levend steen kunt kopen, inplaats van vervangende stenen....
Groet,
Stefan
Dat je voor hetzelfde geld ook levend steen kunt kopen, inplaats van vervangende stenen....
Groet,
Stefan
15 kg voor 8,50 Euro ?
Ik houd mij aanbevolen. :D
Nee, serieus Stefan
Ik heb gewoon een paar zware stenen nodig om wat standvaste zuilen te kunnen maken.
Vroeger gebruikte ik hiervoor oude, op maat gezaagde grinttegels.
Voor de rest ga ik uiteraard levend steen gebruiken
Hoi Peter,
25 kg voor 8,50 euro......het gaat om het volume van de steen, he :)
Maar goed, jij hebt vaker met dit bijltje gehakt, dus neem ik aan dat jij portefeulle-deskundige bent :D
Veel knutselplezier...ik geniet mee ;)
Stefan
Jongens luister je kan gerust cement nemen maar kijk eens naar de samen stelling van de mortel .
cement ,neem portland cement want hoogoven cement word gewonnen uit slak dat veel ijzer bevat en portland niet .
Zand ,neem zand dat gebruikt word door kinderen in de zandbak (speel en maaszand) bevat geen ijzererts.
Grind, neem basalt grind (zit geen ijzererts in).
Laat het geheel 30 dagen in water uitharden .
Het cement is dan steen geworden dat jaren niets meer doet ,krimpt niet zet niet uit scheurt niet(scheurt alleen in kombinatie met bouwstaalnetten) laat alleen nog zijn overtollig kalk nog eruit komen maar ik dacht dat dat een van de elementen waren die een zeebak nodig had.
Dus je hebt prima bouw materiaal voor in een aquarium .
Kijk naar een aquarium bouwer Nanne de vos (zeer bekent) die gebruikt niks anders dan cement voor zijn achterwanden.
Maar je ziet ook wel eens dat ze blokken beton en ijzeren schepen laten zinken voor een kunstmatig reef op te bouwen waar na enkele jaren zeer mooie visjes en schitterende koralen rondhangen dus mijn vraag is zou het allemaal echt zo slecht zijn.
Ik denk het niet .
Maar als men bedenkingen heeft gebruik het dan niet .
straks krijg je nog de vraag of wietlampen ook goed genoeg zijn om hqi te vervangen.
p.s ik krijg nog steeds geen foto op het forum ,kan iemand me helpen .
groeten XiniX
Gesteund door vBulletin™ Versie 4.0.2 Auteursrecht © 2010 vBulletin Solutions, Inc. Alle rechten voorbehouden.