Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

bouw onderkast

  • Topicstarter Topicstarter Martin
  • Startdatum Startdatum
M

Martin

Guest
Hallo,

Ik wil op redelijk korte termijn een aquarium van 180x65x60cm. installeren. Nu is mij een stalen onderstel aangeboden, maar ik vindt dat behoorlijk prijzig, en later moet ik er toch een mooie kast omheen bouwen. Nu dacht ik zelf een (uiteraard stevige) onderkast van hout te maken, dat moet toch ook sterk genoeg zijn?? Als je de kasten onder kant em klaar bakken ziet is het alleen maar wat spaanplaat. Heeft iemand hier ervaring mee?? (Dit is overigens geen verkeerde zuinigheid, maar een kast bouwen moet ik toch, dus dan maar gelijk alles zelf doen)
mvrgr. Martin.
 
In mijn 1000 l bak is geen stalen balk te vinden.
Alles is gemaakt van multiplex bekleed met formica waarvan alle naden zijn dichtgekit.
Staal is niet de enige en m.i. ook niet de beste oplossing.
Hout is een erg geschikt materiaal voor het opvangen van "druk krachten" terwijl ijzer en staal beter "trek krachten" kunnen weerstaan.
Bij aquariums draait alles om "druk".
 
Hoi Martin

Kijk eens op mijn website www.aquatechonline.net  klik op aquaristik en vervolgens op nieuw aquarium. Op deze site vind jij mijn "dagboek" over het in elkaar zetten van een houten onderkast
 
hoi


bouw een onderstel van gibo blokken beter is er niet.
metaal roest hoe je het ook bewerkt.
hout zet uit en krimpt.


greetings alfred
 
Hoi alfred

Mijn vorige bak (250 x 70 x 70) heeft eveneens op een houten onderstel gestaan en wel ca.15 jaar lang, zonder dat het ook maar 1 mm uitgezet of zelfs gekrompen is . Het hout moet uiteraard wel goed tegen vocht (impregneren en met bv bootslak afwerken) beschermt worden.
Ik vermoed dan ook dat jou bewering (hout zet uit en krimpt.) gewoon een idee van jou is en niet op een eigen (negatieve) ervaring berust
 
Hallo!
Bedankt zover voor alle advies. Het wordt dus hout, met aan de zijkant een electrakast voor alle aansluitingen en toekomstige apparatuur! Ik ga er maar van uit dat ik minstens 10 stopcontacten nodig heb en zal daar een aparte groep voor aanleggen. Als iemand mij nog kan vertellen hoe hoog een onderkast moet zijn om alle apparatuur in kwijt te kunnen, ben ik helemaal gesteld en kan ik starten.
mvrgr. Martin.
 
Hoi Martin

De onderkast is over het algemeen plus minus 60 cm hoog.
Als het aquarium op de onderkast staat en jij voor het aquarium zit, moet jou hoofd ongeveer op halve hoogde van het aquarium zijn, dit i.v.m. de inkijk.
Het is dus belangrijk dat jij (zittend) niet omhoog en ook niet omlaag moet kijken om het aquarium te bewonderen
 
10 stopcontacten?!

Ik raad je aan twee 'groepen' stopcontacten te maken. Zelf heb ik mijn onderkast verdeeld in twee afdelingen: één met het filter (sump) erin, en één voor de electra: kalkreactor, doseerpomp, luchtpomp, ozonisator, meet- en regelapparatuur.

Naast de sump heb ik 6 spatwaterdichte stopcontacten (voor pompen etc) gemaakt, en in het andere deel 12 gewone geaarde stopcontacten. Bij de sump heb ik stopcontacten over, in het andere deel zijn ze allemaal in gebruik  :o

groetjes
Tanne
 

Bijlagen

  • 20130908_152210.jpg
    20130908_152210.jpg
    76 KB · Weergaven: 15
  • 20131024_220628.jpg
    20131024_220628.jpg
    28,3 KB · Weergaven: 15
  • 20131026_175758.jpg
    20131026_175758.jpg
    29,7 KB · Weergaven: 15
  • 20131104_184648.jpg
    20131104_184648.jpg
    33 KB · Weergaven: 17
  • 20131109_164627.jpg
    20131109_164627.jpg
    32,5 KB · Weergaven: 17
Heb het aantal stopcontacten even geteld
Zelf heb ik 18 in gebruik en 4 voor reserve  ;D
 
Een paar punten waar ik nog even een reactie op wil geven,

Hout en multiplex zijn in mijn ogen 2 heel verschillende materialen, welliswaar zijn voor beide bomen als grondstof gebruikt, maar multiplex zijn kruislings verlijmde platen waardoor het haast niet "werkt", ook de belasting kan hierdoor hoger zijn dan van "gewoon" hout plus het feit dat multiplex niet splijt.
Als dit multiplex daarnaast ook nog eens bekleed is met het waterdichte formica en de naden met siliconenkit afgedicht zijn heb je een vreselijk sterk en vreselijk stabiel materiaal.

Er is wel degelijk "roestvrij staal" dat ECHT niet roest... OOK niet in zeewater, je moet alleen de juiste klassering hebben.
Het meest voorkomende RVS is van klasse 304, echter dit kan inderdaad gaan roesten.
Wanneer je roestvrij staal hebt van klasse 316 of 318 roest dit ECHT niet, echter het is wel enorm veel duurder dan "gewoon" RVS.
Houd er rekening mee dat het materiaal waarmee het staal gelast, geschroeft of op welke andere wijze dan ook verbonden word van dezelfde klasse moet zijn, anders heb je er nog niets aan.

Houd er bij het maken van de onderkast rekening mee dat veel apparaten als afschuimers en kalkreactors een werkhoogte hebben van dicht tegen de 60cm.
Als je de kast buitenmaats 60 maakt, heb je kans dat je net iets te kort komt voor je apparatuur (houd er bv rekening mee dat de sump ook een bodem heeft en dat de beker van de afschuimer ook iets omhoog gelicht moet worden om m af te kunnen nemen)
 
18 stopcontacten?? Heb je daarvoor een aparte groep (of zelfs 2 aangesloten) en in je onderkast een electrakast (of zelfs 2) ingebouwd??
wat heb je aan kastlengte nodig om alle apparatuur kwijt te kunnen (bakmaat 180cm.)??
Ik krijg hier in ieder geval advies waar ik wat aan heb, waarvoor mijn dank!!
mvrgr. Martin.
 
Hoi Martin

Ik heb mijn onderstel (160 x50)ook van hout gemaakt,het hele frame is van 40 mm multiplex gemaakt ,dit is verkrijgbaar bij de bouwmaterialenhandel (dus niet de praxis of de gamma) en daarna heb ik het bekleed met grenen timmerpanelen maar je kunt het natuurlijk met elk materiaal bekleden.
Voordeel is dat je in hout lekker van alles kunt bevestigen.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Rene
 

Bijlagen

  • IMAG0970.jpg
    IMAG0970.jpg
    13,8 KB · Weergaven: 10
Martin 'meer ellende':

ga gerust uit van 20 stopcontacten; heb je er vandaag een paar te veel, morgen kom je er al snel 2 te kort...

Hout gebruiken is op zich prima, mits van de juiste kwaliteit. Aflakken met botenlak o.i.d. is op zich ook niet verkeerd, mits je dit buiten doet of in ieder geval ver verwijderd van de ruimte waar het aquarium staat. Maar wat doe je als e.e.a. na een jaartje of 3-5 weer een 'lakbeurt' nodig heeft? ? ?

Dan kun je botenlak alle andere vormen van lak/vernis op niet-waterbasis wel vergeten!
Lak je de zaak vanaf het begin af met een goedje op waterbasis (hetgeen op geen enkele manier zo sterk is als botenlak) en herhaal je dat jaarlijks dan zal de hele constructie behoorlijk lang meegaan.

Te veel werk?
Laat dan een stalen constructie maken en plak die zelf af met passende kunststof hoekstrips en siliconenkit. Zo'n constructie is in het begin eenmalig veel werk en duurder dan de meeste andere oplossingen, maar wordt (mits secuur aangebracht) ouder dan jijzelf.

Veel wijsheid,
gr's
Arno
 
Martin,

Gisteren heb ik voor het eerst mijn nieuwe bak gevult met leidingwater om te kijken of alles werkt en lekvrij is.
Ik heb een paar maanden geleden met dezelfde vragen gelopen als jij nu.
Mijn bak heeft de afmeting 250 x 90 x 90 gekregen.
Ik heb een extra groep aangelegd voor het aquarium.
In de kast heb ik twee spatwaterdichte stopkontakten gemaakt, op ieder stopcontact een stekkerdoos waarvan je d.m.v. schakelaars iedere stekker afzonderlijk aan en uit kan schakelen. Kosten veel maar zijn erg handig.
De kast is 70 cm hoog gemaakt, dit i.v.m. de eiwitafschuimer en de kalkreactor van H&S die zijn namelijk 60 cm hoog.
Het meubel is geheel van hout gemaakt en daarna in de door ons gewenste kleuren gespoten.
De kast is als vogt onderverdeeld ; 2/3 voor sump en 1/3 voor de electronica.
Tussen deze ruimte zit een schot met een gat voor stekkerdoorvoor.
Als je toch bezig bent om een extra groep voor je bak te maken, probeer dan meteen een waterleiding naar je kast te maken, hier kan je dan een osmoseapparaat op aansluiten welke je eventueel met een magneetventiel en een vlottersysteem automatisch het verdampte water kan laten aanvullen.
Als je op je meubel een plaat van 2 cm foamglas isolatieplaat legt, dan maakt het weinig uit of het meubel iets werkt.
Zorg ervoor dat met de bouw van je meubel je rekening houdt met de drukpunten. dus niet alleen een plint aan de buitenkant rondom, maar ook onder ieder vertikaal schot een balk onder de onderplaat.
Dit om vervorming door de druk te voorkomen.
Als je wat ideeën wilt opdoen, kom dan eens een keertje kijken hoe ik alles in elkaar hebt geprutst.  :P

Groeten pierre
 

Bijlagen

  • DSC_0123_800x536.JPG
    DSC_0123_800x536.JPG
    112,1 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0122_800x536.JPG
    DSC_0122_800x536.JPG
    137,7 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0121_800x536.JPG
    DSC_0121_800x536.JPG
    102,5 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0120_800x536.JPG
    DSC_0120_800x536.JPG
    106,8 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0119_800x536.JPG
    DSC_0119_800x536.JPG
    107,5 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0118_800x536.jpg
    DSC_0118_800x536.jpg
    23,6 KB · Weergaven: 0
  • imagesCAZAY0L7.jpg
    imagesCAZAY0L7.jpg
    15 KB · Weergaven: 0
  • imagesCAWND7HC.jpg
    imagesCAWND7HC.jpg
    6,7 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0125_800x536.JPG
    DSC_0125_800x536.JPG
    108,8 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0126_800x536.JPG
    DSC_0126_800x536.JPG
    106 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0127_800x536.JPG
    DSC_0127_800x536.JPG
    120 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0135_800x536.JPG
    DSC_0135_800x536.JPG
    127,6 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0134_800x536.jpg
    DSC_0134_800x536.jpg
    68 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0133_800x536.JPG
    DSC_0133_800x536.JPG
    107,4 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0132_800x536.JPG
    DSC_0132_800x536.JPG
    118,5 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0131_800x536.JPG
    DSC_0131_800x536.JPG
    127,8 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0130_800x536.jpg
    DSC_0130_800x536.jpg
    75,1 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0129_800x536.JPG
    DSC_0129_800x536.JPG
    94,7 KB · Weergaven: 0
  • DSC_0128_800x536.JPG
    DSC_0128_800x536.JPG
    119 KB · Weergaven: 0
Als je kiest voor een waterleiding naar je kast... Vergeet dan ook de afvoer niet. Die zijn namelijk meestal net iets moeilijker aan te leggen dan een aanvoer.  ;D
Je osmose apparaat zal zijn 'vuil water' ook kwijt moeten.

Groet,
Rob

 
Hallo Pierre,
Bedankt voor je uitgebreide info! (allemaal trouwens) daar kan ik wat mee. Je zegt 2/3 voor de "sump". Is dat hetzelfde als je afschuimer?? Anders lijkt het mij dat ik ruimte tekort ga komen om alles onder te brengen.
mvrgr. Martin.
 
Martin,

Als jij 180 cm deelt in twee kasten 1 van 60 cm en een van 120 cm, dan kan je in de 120 cm je sump of bioloog kwijt met eiwitafschuimer en kalkreactor.
In je kleine kast kan je dan al je electronica kwijt, lekker geen last van het vocht van je bioloog.

Pierre
 

Bijlagen

  • 2013-12-04 19.13.05.jpg
    2013-12-04 19.13.05.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.17.05[0].jpg
    2013-12-04 19.17.05[0].jpg
    108 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.18.17[0].jpg
    2013-12-04 19.18.17[0].jpg
    142,1 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.18.40[0].jpg
    2013-12-04 19.18.40[0].jpg
    121,4 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.19.50[0].jpg
    2013-12-04 19.19.50[0].jpg
    88,4 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.20.48[0].jpg
    2013-12-04 19.20.48[0].jpg
    106,9 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.22.12[0].jpg
    2013-12-04 19.22.12[0].jpg
    144,7 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.22.48[0].jpg
    2013-12-04 19.22.48[0].jpg
    101,7 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.23.09[0].jpg
    2013-12-04 19.23.09[0].jpg
    84,7 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.23.58.jpg
    2013-12-04 19.23.58.jpg
    71,2 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.24.23.jpg
    2013-12-04 19.24.23.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.24.57.jpg
    2013-12-04 19.24.57.jpg
    88,6 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.25.15.jpg
    2013-12-04 19.25.15.jpg
    85,5 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.25.30.jpg
    2013-12-04 19.25.30.jpg
    83,3 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.26.18.jpg
    2013-12-04 19.26.18.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.27.14.jpg
    2013-12-04 19.27.14.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.28.15.jpg
    2013-12-04 19.28.15.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.28.29.jpg
    2013-12-04 19.28.29.jpg
    68 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.28.49.jpg
    2013-12-04 19.28.49.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.29.05.jpg
    2013-12-04 19.29.05.jpg
    95 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.30.12.jpg
    2013-12-04 19.30.12.jpg
    38,8 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.30.42.jpg
    2013-12-04 19.30.42.jpg
    50 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.31.15.jpg
    2013-12-04 19.31.15.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.31.34.jpg
    2013-12-04 19.31.34.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.32.17.jpg
    2013-12-04 19.32.17.jpg
    75,2 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.32.29.jpg
    2013-12-04 19.32.29.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.32.59.jpg
    2013-12-04 19.32.59.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.33.19.jpg
    2013-12-04 19.33.19.jpg
    63 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.33.40.jpg
    2013-12-04 19.33.40.jpg
    68,8 KB · Weergaven: 1
  • 2013-12-04 19.34.23.jpg
    2013-12-04 19.34.23.jpg
    42,5 KB · Weergaven: 1
Hallo Pierre,
Wat voor afmeting balken heb je gebruikt voor de kast??
Nogmaals bedankt voor alle info! Hier kan ik wat mee!
Martin.
 
Als je slim bent maak je de onderkast zonder balken geheel van multiplex, balken kunnen toch behoorlijk gaan werken.
Mocht je toch perse balken willen gebruiken, neem ze dan van hardhout, bv waar de duurdere buitenkozijnen voor ramen en deuren van gemaakt zijn, deze trekken niet gauw krom en zijn oersterk.
Overigens is het met het juiste ontwerp in het geheel niet nodig balken te gebruiken.
 
De kast is inderdaad geheel van watervast verlijmt multiplex zonder balken, maar de onderste plaat wil je toch niet direct plat op de vloer plaatsen, dus een plint o.i.d. eronder staat al heel wat leuker.
Om nu te voorkomen dat een mooie kast wordt gebouwd en deze daarna op een plintje geplaatst wordt welke alleen rondom onder de onderste plaat bevestigd wordt, heb ik onder de onderste plaat brede balken onder ieder steunpunt bevestigd met dezelfde hoogte als de afwerkplint.
Dit om te voorkomen dat het gehele gewicht op de afwerkplint rust.
Op deze manier wordt het gewicht van de gehele bak verdeeld over een grote vloeroppervlakte.

Zie plaatje
 
Back
Bovenaan