Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kweken van Koraal

A

AquaRuben

Guest
Ik heb gister een stukje dacumantaire gezien over het kweken van koraal, dit deden ze als volgt; ze pakten een koraal, daar sneden ze een stukje van af, dit stukje maakten ze aan een steen vast met een touwtje, en die zetten ze weer terug in de kweekbak.

na dit gezien te hebben lijkt het me ook best leuk om te kweken, alleen doe ik dat als ik verder ben met m'n zee-aquarium.

Hoe kweken jullie koraal?
 
Ongeveer op die manier Ruben :)
 
hoi Ruben

er zijn natuurlijk diverse soorten koraal dus ook verschillende manieren van stekken.
bijvoorbeeld seriatapora , acropora,montypora dus koralen met harde kalk skeletten die breek je gewoon een takje af met een punttangetje daarna deze met bijv reefconstruct op een steentje lijmen .
leder koralen kan je bijv met een tyrap afbinden daarna het afgebonden stukje aan een steentje vastbinden of klem zetten groeit dan gewoon weer vast.
xenia daar leg ik altijd een steentje op de kolonie en na een tijdje afhankelijk hoe hard het groeit pak je het steentje er weer tussen uit en ook dan heb je weer een mooie stek.
ik hoop dat je zo een beetje idee heb.
gr mike
 
vraagje heb je van die sites ook in het nederlands
 
ik denk dat de juiste belichting (maan enz) ook een rol speelt

momenteel is er een larve van een koraal bij mij aan het uitgroeien tot een koraal hoe het koraal heet weet ik niet.
het groeit over steen en heeft kleine poliepen het is wel degelijk een steenkoraal.
denk dat het waarschijnlijk gewoon toeval is.
in mijn vorig aquarium zijn er verschillende Euphillias en xenias gewoon vanzelf gesplitst.
kwestie van tijd.
 
kristan zei:
momenteel is er een larve van een koraal bij mij aan het uitgroeien tot een koraal hoe het koraal heet weet ik niet.
het groeit over steen en heeft kleine poliepen het is wel degelijk een steenkoraal.
Dit is voortplanting en als je dit gecontroleerd kunt spreek je van kweek.
Al het andere is stekken. En dat is geen kweek:D

Groetjes,

Ron.
 
Ron zei:
Dit is voortplanting en als je dit gecontroleerd kunt spreek je van kweek.
Al het andere is stekken. En dat is geen kweek:D

Groetjes,

Ron.
niet mee eens ron :D

koralen stekken (afleggers) is een vorm van kweek !!

net zoals planten, daar zijn er ook bij die worden geknipt/gestekt ,
dit noemt men ook kwekerijen !!

als ook de koralen kwekerijen in indonesiee !!
ook gestekte mooitjes he ;)
 
OK Franky bij koralen spreken we ook bij stekken over kweken.

Algemeen heb je 2 mogelijkheden om koralen te vermeerderen: stekken en met larven.

Met stekken heb je als voordeel dat je zeker bent dat het eindresultaat hetzelfde is als je moederkoraal. Het is ook een stuk eenvoudiger (al komt er nog heel wat bij kijken). Het aantal nakomelingen is lager.

Bij larven (sexuele vermeerdering) weet je nooit wat het eindresultaat zal zijn: er zijn altijd verschillen binnen een soort. Ook is de af te leggen weg een heel stuk moeilijker en langer. Met deze wijze van vermeerderen is er invloed van de maan, temperatuur, seizoen, ... . (hier moet nog heel wat onderzoek over gebeuren)

Groeten, Arte Mia
 
dat doen ze in blijdorp steenkoralen via de laatste methode kweken
 
Bovenaan